HellMek wrote:Decimal wrote:NorrBjörn wrote:Vet inte om det har nämts i tråden, men jag tycker en klar fördel med turbon måste vara att man kan välja att köra snålt genom att undvika att varva? Jag har iofs ingen erfarenhet av kompressorer men kompressorn är ju "inkopplad" och stjäl effekt hela tiden, även när man ligger på tomgång osv. Turbon hoppar ju oftast igång på riktigt först när man börjar köra aktivt på högre varv. Jag har fått för mig att det är därför man kan plocka ut så pass höga effekter ur miljödieslar som ändå går snålt om man kör försiktigt.
Du har ju bypass ventilen som är öppen på tomgång och låglast med kompressor så du kör ju utan ladd då och spar bränsle och den tar inte mycket effekt då.
Tänk efter lite nu. För det första så har en kompressor en kraftig uppväxling inuti så även om bypass är öppen och man inte nyttjar kompressorn så har den ett högt internt motstånd. Och för det andra så är bypassventilen ca 20mm i diameter så det är bara vid väldigt låg last den gör nytta.
Givetvis är en turbo också lite ivägen med en trångavgaspassage, men förlusten är avsevärt lägre en den luftbroms en kompressor utgör. Enda sättet att få en kompressor att vara mindre ivägen på sugsidan skulle vara om drivningen kunde kopplas ur och en anständig luftväg skulle kunna öppnas.
Behöver inte tänka efter tobbe för så är det på tomgång och låglast. Den själ typ bara 1/3 av effekten då än vid full last. För att bespara bränsle och motor delar.
Sedan är det ju annat med hög prestanda motorer och kompressor där man inte behöver spara bränsle.
Själva utväxlingen har inte så högt motstånd på tomgång/låglast då inte kompressorn jobbar mot något tryck men sedan när den jobbar blir det ett motstånd i kompressor delen och den trögheten som blir då blir ännu trögare efter uppväxlingen.
Jag tycker turbo är bättre annars