Tänker ni på vad ni sparar in?

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
MartinX

Re: Tänker ni på vad ni sparar in?

Post by MartinX »

Jag tänker på hur mycket jag sparat genom åren, jag borde ha tjänat in mina verktyg flera gånger om vid det här laget. Senast bytte jag en styrled, den kostade 339kr det tog ca 1,5 timme att byta den inklusive lite förebyggande pill på frambromsarna.

Hade jag lämnat in den på verkstad hade jag fått ta mig till verkstaden lämna in bilen, ta mig från verkstaden till jobbet med buss sedan efter jobbet åka buss tillbaka till verkstaden, hämta ut bilen, betala mycket mer än 339kr, åka hem.

Resultat:tidsåtgång förmodligen mer än en timme, mycket dyrare , jag måste passa verkstadens öppettider.

Man tjänar inte bara pengar på att göra det själv man sparar tid ochså :D .

Ibland träffar man på personer som argumenterar om att det kan ju inte löna sig att laga själv med tanke på tidsåtgången och man kan ju arbeta motsvarande tid som mekandet skulle ta osv. Jag brukar då fråga: -Tittar du någon gång på TV? Om dom inte fattar hinten då utan bara svarar ja brukar jag följa upp med :- Har du en taxameter som tickar då?
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Ett alternativ är ju att ha en mek som tar jobben man själv är för lat för som dessutom är billig så in i bänken.
Jobbkostnad på ett kamremsbyte inkl multirem osv på en partner: 1000:-
Nästan inte värt tiden.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Lappen wrote:Ett alternativ är ju att ha en mek som tar jobben man själv är för lat för som dessutom är billig så in i bänken.
Nästan inte värt tiden.
Håller med, Gav 2000:- ca för jobbet + delar för kamremsbyte, v-pump rullar och genrem + allt därtill på mekonommen verkstad.
Och den tiden mekandet hade tagit så kunde man jobba och dra in pengar istället :)
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
El_Zeta

Post by El_Zeta »

Kan väl tänka mig att Peugeot i det stora hela iaf är billigare än andra märken som VW tex.
När man hör från bekanta vad dom får betala för vanliga servicar och enklare reparationer på Din Bil tex, så funderar iaf jag hur f*n dom har råd att äga bil.
Även skåp behöver kärlek.

SPORTBIL
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Jag sparade 7000:- på att välja mekonomenverkstad istället för audi för kamremsbytet och v-pump mm. Och då ingick tom. Multirem och spännare hos mekonomen. :)
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
MartinX

Post by MartinX »

Lappen wrote:Ett alternativ är ju att ha en mek som tar jobben man själv är för lat för som dessutom är billig så in i bänken.
Nästan inte värt tiden.
Japp bara att hitta en mek som knappt tar betalt alltså, problemet löst :roll:
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

MartinX wrote:
Nästan inte värt tiden.
Japp bara att hitta en mek som knappt tar betalt alltså, problemet löst :roll:
Ja? Du insinuerar att det skulle vara svårt?

Han ovan finns i Göteborgsområdet, norra delarna. Jobbat som mek på Citroenverkstad bland annat. Hur svårt var det?
Jag tror de flesta skulle kunna hitta sin kluriga duktiga gubbe om de bara botaniserade lite i sitt kontaktnät.
Min bror som bor i Gävle och inte kan ett förbannat dugg om bilar borträknat vart man stoppar i nyckeln och fyller på bensin, ordnade jag en klurig gubbe till genom detta forumet.
Jag tycker mig ha märkt att det finns ett gäng killar i Stockholm som kan tänka sig att skruva andras bilar på fritiden på detta forumet. Tror inte de är så dyra heller.

Om du nu är mekkunnig, har rykte om dig att kunna meka, har gott om tid eftersom tv:n inte lockar så lär även du fått erbjudanden om jobb från bekanta. Räkna på en timpeng på 250-300:- vilket iaf jag tycker är ganska vettigt. Det är då mer än jag har dagtid och jag kan inte klaga på min lön. Är du kunnig så tar inte kamremsbytet mer än 4 timmar. Nöjd kund och du har en extra slant att lägga på bilhobbyn. Sedan kanske du hellre lägger tiden på egna projekt men det är en annan femma.
(//Lappen
MartinX

Post by MartinX »

Nej dom flesta kan inte hitta en "klurig gubbe" som lagar deras bil för så mycket kluriga gubbar finns inte, då skulle dom vanliga verkstäderna eka tomma. Det mest realistiska alternativet till att betala fullpris på verkstaden är att göra det själv. Om man inte har bilar som specialintresse så minskar sannolikheten att man har ett kontaktnät som man kan hitta billiga verkstadstjänster i radikalt.

Själv hjälper jag bara folk jag känner mycket väl med bilreparationer, det är inte jättekul att meka och jag har inte någon bra lokal, man får ju också tänka på att man har ett visst ansvar för utförda jobb, om det blir problem efter ett kamremsbyte kan ju kostnaden bli avsevärd. Jag har också märkt att man liksom blir ansvarig för alla fel på bilen oavsett hur orelaterade dom är till det man lagade senast.
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Du har fel. För du förutsätter att ekonomi är det enda argumentet.
Om så skulle vara fallet så skulle folk springa ner dörrarna på alla mindre verkstäder och märkeshålorna skulle eka tomma. Gör dem det?
Det finns idioter, jag själv exempelvis, som betalar 4k för en olja/filter på Bilia/annan volvoverktad. Som kostar drygt 300:- i material om man köper det på rätt ställe och inte vill ha skit.
Stämpeln i boken är viktig för vissa och på en dyr bil så är det lätt värt det när man håller sig till något så "billigt" som en service. Dyrare saker hade jag nog löst på annat sätt.
(Jo, jag är fullt medveten om att det är service som verkstäderna tjänar mest på, därav billigt inom citattecken...)

Jag hade en kollega med en rasad turbo på sin bmw diesel. Han VET att jag har flera gubbar i min närhet men valde ändå att byta den på BMW-verkstad till det facila priset av 20k. Jag kollade för skojs skull hur svårt den såg ut att sitta så jag kunde gissa mig till vad det hade kunnat kosta. Han hade sparat en 10k iaf.

Vidare så utgår du ifrån att alla är ok med svartjobb vilket det oftast blir fråga om (men jo, min mek kan lämna kvitto med om så önskas, det blir dyrare bara) och det är det inte alla som är.

Ytterligare andra lever i tron att deras bilmärke är speciellt, avancerat och kräver en "van hand" och åker därför till märkesverkstaden. Att det oftast står halvidioter (undantag finns såklart, jag genereraliserar...) där som inte kan mer än att läsa felkoder med dator och byta delar i jakten på en fungerande bil det vägrar dessa ta till sig.

Är man någorlunda normalbegåvad i social kompetens så vet man någon i sin bekantskapskrets som är bilintresserad. Den killen/tjejen frågar man och sedan är kedjan igång som slutar med att du har en klurig gubbe. Jag känner ingen i Gävle eller Växjö förutom mina bröder som bor i respektive stad. Det tog mig en dag att jaga rätt på någon på respektive ställe. Växjö ringde jag själv till en kille jag läst om på ett annat forum, visste han var duktig och chansade på att han gjorde lite jobb på fritiden.
Lite proaktiv får du vara, gubbarna kommer inte och sätter sig i knäet på dig.

Igår jagade jag fram en padda, det tog tre telefonsamtal, dock hamnade jag inom bekantskapskretsen denna gång. Kostar mig en flaska whisky och jag får ha den en hel helg om jag vill. (Från Bullen: Paddan på bilden har inget med historien att göra... ;) Bara med som exempel för att åskådliggöra vad jag jagat fram...)

http://pixelcat.se/bloggen//bilder//padda.jpg
(//Lappen
Post Reply