hittade även bild på vart man bör placera en smörjnippel
bakaxel Partner/405
bakaxel Partner/405
har börjar knirka i min bakaxel , är det väldigt besvärligt att byta lager ser det ut som på bifogade bilder? i så fall verkar det inte vara någon lång tapp som går in i bakaxelröret. rent spontant så ser det inte så jättesvårt ut men skenet kanske bedrar

Re: bakaxel Partner/405
Det är alltid problemet med att få loss stavarnas splines som är det stora, själva lagerbytet är inte svårt, kolla 205 bakaxeltråden, grundproblemen är samma.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
är det ingen som vet om det är så här bakaxeln ser ut på Partnern? har jag hittat rätt bild?
- danielr112
Är väl bara att lägga sig under bilen och kolla? 
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Partner och 405 ska ju ha likadana axlar så det får man väl anta stämmer då. En enklare konstruktion än 205:ans om man vill ha isär den på plats skulle jag säga. Det är bara splinesen på fjädrarna som bråkar för det mesta. "Värmecykla" infästningarna ett par gånger så brukar det släppa rätt fint.
se där en riktigt bra bild av hur det ser ut tackar, det är lite enklare när man vet hur det ser ut innan man börjar skruva .
Men lite dålig kvalite verkar det att vara bilen är 3,5år 7300mil aldrig lastad med mer än 50kg
Men lite dålig kvalite verkar det att vara bilen är 3,5år 7300mil aldrig lastad med mer än 50kg
Ja det känns lite tidigt. Kan det vara just det, att du inte lastat något som gjort att den tagit slut?bosse50 wrote:se där en riktigt bra bild av hur det ser ut tackar, det är lite enklare när man vet hur det ser ut innan man börjar skruva .
Jag har fått för mig att bakaxeln mår bättre om den får röra sig i lite olika lägen?
tror att den rör sig en del kör ju rätt brutalt med den bromsarna används sällan full fart gäller i gupp o gropar o kurvor så nog har hjulupphängningarna blivit motionerade, det är nog bara dålig kvalite. Kollade på Bildelsbasen det finns inte en endaste bakaxel till B/P till salu i hela Sverige så nåt måste det vara
Men efter 3.5år så behövs det nog bara lite nya packningar och lager, lika bra att byta de innan lagerbanan går åt helsike.
Jag motionerar också mina bakaxlar, de brukar bli nerplockade någon gång om året ^^
Jag motionerar också mina bakaxlar, de brukar bli nerplockade någon gång om året ^^
Peugeot 306 GTi -97 Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97 Busbil
Peugeot 306 GTi -00 Inga planer?!
Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
Ja det skall bytas per omgående har beställt delar kommer nog på onsdag , men det är tydligen ett jobb som kan vara vrångt SM bilar en Citroen verkstad i Karlstad åtar sig inte sådana jobb för dom anser att det är för struligt, så dom frågade tom om jag verkligen ville köpa delarna
haha, vad är det för en jävla verkstad ^^ Men visst, det hade varit dyrt.. flyter det på hyfsat så räkna med en heldag i alla fallbosse50 wrote:Ja det skall bytas per omgående har beställt delar kommer nog på onsdag , men det är tydligen ett jobb som kan vara vrångt SM bilar en Citroen verkstad i Karlstad åtar sig inte sådana jobb för dom anser att det är för struligt, så dom frågade tom om jag verkligen ville köpa delarna
Men anledningen till att de inte tar åt sig det är nog att risken att behöva beställa ny bakaxel eller nya lagerbanor är stor, och då blir bilen ståendes på en lyft och tar upp massa plats
Peugeot 306 GTi -97 Bruksbil, på riktigt