Har nu konstaterat att det inte finns någon tempgivare på min bil. Inte heller någon sladd från instrumentpanelen som en tempgivare hade varit inkopplad i. Istället för 3 givare bakom termostathuset sitter där 1 givare, brun, till ECU'n. Inget annat förutom blankplugg.
Behöver elscheman till bilen, främst över instrumentpanelens anslutningar, för att kunna dra en ny sladd och ersätta blankpluggen med tempgivaren jag hittade på skroten. Någon som sitter på sådant?
Lite annat roligt: Någon ägare före mig hade kopplat en strömtjuv från backljuskontakten via en säkring till en konstig mantlad kabel som man hade stoppat ner i slangen till vevhusventilationen och vänt igen och vidare upp till jord!? Fattade ingenting, och fattade framförallt inte varför det inte blivit kortslutning? Någon som vet vad detta kan ha varit för konstigt tilltag?
Elscheman 306
- Richard Gustavsson
Re: Elscheman 306
Värmaren som sitter i vevhusslangen ska du låta sitta.
Tar ström från backljusetkontakten, då den har ström så fort tändningen är på.
En kampanj som gjordes på många bilar, då det finns frysrisk.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
-
Pyra Ohm's
Intressant att någon har info om det. Kan du berätta mer om denna kampanj? Var det Peugot som kom på att det fanns problem och kallade in bilar för åtgärd? Nu är den hursomhelst bortklippt, hoppas inte det leder till några problem.
Peugeot 306 XSI -94, Malmö
Den jäveln gjorde så jag fick kabelbrand, vägrar koppla in den igen!Richard Gustavsson wrote:Värmaren som sitter i vevhusslangen ska du låta sitta.
Peugeot 306 GTi -97 Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97 Busbil
Peugeot 306 GTi -00 Inga planer?!
Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
-
Pyra Ohm's
Då var det nog bara bra att jag tog bort skiten.hedis wrote:Den jäveln gjorde så jag fick kabelbrand, vägrar koppla in den igen!Richard Gustavsson wrote:Värmaren som sitter i vevhusslangen ska du låta sitta.
Den gör nytta om man får kondens i vevhusvetilationen men jag klarade mig i vinter utan denPyra Ohm's wrote:Då var det nog bara bra att jag tog bort skiten.hedis wrote:Den jäveln gjorde så jag fick kabelbrand, vägrar koppla in den igen!Richard Gustavsson wrote:Värmaren som sitter i vevhusslangen ska du låta sitta.
Peugeot 306 GTi -97 Bruksbil, på riktigt
-
Pyra Ohm's
Nu har jag haft väck vevhusventilations-slangen och sköljt igenom den. Verkar som att det fanns en del "majonäs" i den men inte mycket. Dock verkar krympslangen deformerat slangen rätt så mycket. Tog bort den. Skall nog skaffa en ny slang efter vintern om jag får problem med olje-klägg.
Hittade också elscheman till instrumentpanelen i Haynes. Blir till att riva den med brorsan snart och dra en ny sladd ut till tempgivare. Hoppas det funkar!
Hittade också elscheman till instrumentpanelen i Haynes. Blir till att riva den med brorsan snart och dra en ny sladd ut till tempgivare. Hoppas det funkar!
Jag fick bort min majonäs i 205an med att byta till "vinter termostat" Termostat för oss i norden, Då någon fillur hade monterat en sommar termostat så motorn gick lite kallare. Med vintertermostat går motorn lite varmare och kondens försvinner lättare ifrån oljan.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
-
Pyra Ohm's
Hur stor temperaturskillnad är det? Var kan man hitta en sådan?Decimal wrote:Jag fick bort min majonäs i 205an med att byta till "vinter termostat" Termostat för oss i norden, Då någon fillur hade monterat en sommar termostat så motorn gick lite kallare. Med vintertermostat går motorn lite varmare och kondens försvinner lättare ifrån oljan.