När jobbar tomgåmgångsmotorn mi16
När jobbar tomgåmgångsmotorn mi16
Min 205 mi16 rycker och pluddrar som f*n på tomgång eller vid gasuppsläpp i låg fart. Gasar jag går den hur fint som helst och motorlampan släcks, oftast går den även bra när den går ner på tomgång efter det också. Men oftare och oftare går den som en påse nötter. Tänker att tomgångsmotorn är kass, det som får mig att tvivla är att fenomenet uppstår även under färd med lätt gas eller rullandes. Arbetar tomgångsmotorn då med? Trodde bara att det var vid 1000 varv ca. Kan tillägga att min hastighetsmätare heller inte funkar men M1.3 styrboxen registrerar väl inte hastigheten utan bara varvtal?
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
Re: När jobbar tomgåmgångsmotorn mi16
Provade lite mer idag på väg till jobb. Det är inte bara vid gasuppsläpp utan även vid acceleration, ivf på lågvarv. Så fort den varvar lite mer släcks lampan och den går som den ska. Fenomenet verkar inte uppstå vid högre hastigheter utan enbart i stan. Kan det vara tps'en som är kass? Gasvajern är rätt inställd och vredet på spjällhuset klickar som det ska.
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
va har du för felkoder? låter som läckage,lambdafel
Den vägrar ge felkoder via nyckeln (jag vet hur man gör) och jag har inte hunnit koppla en lampa via kontakten än. Lambdan är relativt ny men jag är med på hur du tänker. Läckage bör där inte vara. Avgasystemet är nygjort och jag har gått över och bytt ut alla slangar till och från vevhusventen och oljepåfyllningen
nuffrat från min telefån
nuffrat från min telefån
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
Det är inte tomgångsmotorn iaf. Bytte den innan jag körde hem från jobb. Kan täppt vevhusventilation orsaka sånna här fenomen? Jag vet att slangen som går från kåpan ner och ansluter till oljepåfyllningsslangen har en liten dålig vinkel. Nedre delen av oljepåfyllningsslangen är en kapad BBM slang till jazen egentligen, men modifierad till att passa j4an och just anslutningen till kåpan fick en icke helt optimal vinkel. Tänker att vid högre tryck så lyckas den släppa igenom men vid lägre varv då trycket är mindre så går det inte. Försökte provocera fram det på motorvägen precis utan resultat, men i stan gick den hur kasst som helst med tänd motorlampa.
Jag hade inte dessa problemen innan jag bytte de kassa slangarna men de uppstod inte direkt. Slangen kan ju ha vridit sig något dock.
Jag hade inte dessa problemen innan jag bytte de kassa slangarna men de uppstod inte direkt. Slangen kan ju ha vridit sig något dock.
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
jag har aldrig fått nyckelknepet att fungera. kör med 2 tåtar från boxen permanent indragna till en kontakt. känns som det behövs på en 205a 
har du någon gas du kan spraya för att läcktesta?
vatten i någon tändkanal?
kolkanisterventilen, den kan väl spöka?
har du någon gas du kan spraya för att läcktesta?
vatten i någon tändkanal?
kolkanisterventilen, den kan väl spöka?
- el cacique
- Klubbmedlem

Som Loffas skriver, (har du läcktestat?). Kolla så att gasspjället är tätt undertill, där ska egentligen kolkanistern kopplas (återluft/bränsleångor). Klickar spjället i initialläget? Sitter en skruv på det spjället som du kan ställa om.
Ett long shot...Sitter tändstiften ordentligt fastskruvade? Minns du när Speedy hade bytt och inte spänt ordentligt, då gick hon hyffsat på dellast men inte på tomgång.
Edit: Läste att du testat klickandet på spjället. Du har fått Daggers Mi16 felsökningsschema av mig, det som talar om vilket motstånd de olika attiraljerna ska ha, även TPS. Ut och mät!
Ett long shot...Sitter tändstiften ordentligt fastskruvade? Minns du när Speedy hade bytt och inte spänt ordentligt, då gick hon hyffsat på dellast men inte på tomgång.
Edit: Läste att du testat klickandet på spjället. Du har fått Daggers Mi16 felsökningsschema av mig, det som talar om vilket motstånd de olika attiraljerna ska ha, även TPS. Ut och mät!
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
Vi läckktestade när vi byggde om avgassystemet för bara nån månad sedan. Ny packning till downpipen. Har inte kollat spjället undertill. Men om pluggen lossnat borde den ju inte gå bra ibland? Den verkar gå bättre när den blivit varm, men det känns helt ologiskt. Spjället klickar, men jag vet inte vilken skruv du menar. Tändstiften har jag ju faktiskt inte kollat och Speedy bytte dem när vi rev toppen...
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
Var tusan kan jag ha det???el cacique wrote:Du har fått Daggers Mi16 felsökningsschema av mig, det som talar om vilket motstånd de olika attiraljerna ska ha, även TPS. Ut och mät!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
- el cacique
- Klubbmedlem

Alex wrote:Var tusan kan jag ha det???el cacique wrote:Du har fått Daggers Mi16 felsökningsschema av mig, det som talar om vilket motstånd de olika attiraljerna ska ha, även TPS. Ut och mät!
Jag tror att jag kan skaka fram ett nytt schema imgn på jobbet, har för mig att jag sparat den på jobbdatorn.
Mvh "el cacique"
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
Jag kan lägga upp det igenel cacique wrote:Alex wrote:Var tusan kan jag ha det???el cacique wrote:Du har fått Daggers Mi16 felsökningsschema av mig, det som talar om vilket motstånd de olika attiraljerna ska ha, även TPS. Ut och mät!
Jag tror att jag kan skaka fram ett nytt schema imgn på jobbet, har för mig att jag sparat den på jobbdatorn.
Och för att svara på den första frågan. Tomgångsmotorn jobbar inte aktivt på "gas", men den är programmerad att ställa sig i ett fast öppet läge på gas för att inte tomgången ska dippa når du släpper gasen. Dvs den ställer sig på exempelvis 50% när du har gas, och när du släpper börjar den reglera neråt från sitt utgångsläge på 50%.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
- el cacique
- Klubbmedlem

HellMek wrote:Jag kan lägga upp det igenel cacique wrote:Alex wrote:Var tusan kan jag ha det???el cacique wrote:Du har fått Daggers Mi16 felsökningsschema av mig, det som talar om vilket motstånd de olika attiraljerna ska ha, även TPS. Ut och mät!
Och för att svara på den första frågan. Tomgångsmotorn jobbar inte aktivt på "gas", men den är programmerad att ställa sig i ett fast öppet läge på gas för att inte tomgången ska dippa når du släpper gasen. Dvs den ställer sig på exempelvis 50% när du har gas, och när du släpper börjar den reglera neråt från sitt utgångsläge på 50%.
Snyggt jobbat Tobbe
Mvh "el cacique"
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
du skulle kunna prova plugga tomgångsmotorn och skruva fram skruven på gasspjället så att den inte klickar när du släpper gasen. därmed går aldrig tomgångsmotorn "in" och jobbar, tror det går att utesluta den på det sättet.
har förövrigt liknande fel på min 205a men kör med jaz motor nu... har 52 koden
har förövrigt liknande fel på min 205a men kör med jaz motor nu... har 52 koden