Får jag fråga varför du gjorde detta som kallas för engine flush?robban30+ wrote:Det blev en enginge flush till 206an i tisdags och ny olja,den går så tyst och fint nu![]()
Engine Flush - Splittat från "vad köpte du senast....."
Engine Flush - Splittat från "vad köpte du senast....."
Re: BILDER! vad köpte du senast till bilen?
Det där med engineflush har jag blivit erbjuden av en kompis för en femhundring men jag är riktigt skeptisk till detta. Vad är det för kemikalier vi pratar om? Är rädd att den ska börja dra olja efter detta. Någon?
PSC's private surgeon:)
Risken att den ska dra olja är väl bara om packningar har blivit dåliga och hållits täta av smuts i motorn - smutsen tvättas bort och det finns ställe för att det läcker ut. Det är det som händer på gamla motorer varför dom har kvar mineralolja på hyllorna, nya helsyntet tvättar helt enkelt för bra. Kemikalierna tror jag är för att komma åt det som behöver värme för att mjukas upp, jag tror inte att dom kör 100-gradigt medel runt motorn, för stor risk för skador efter. Dessutom hjälper det inte så mycket om motorn inte är helt varm heller.
Det här är bara det jag resonerat mig fram till, kanske inte hela sanningen, FYI.
Vi kanske ska splitta ut den här diskussionen?
Det här är bara det jag resonerat mig fram till, kanske inte hela sanningen, FYI.
Vi kanske ska splitta ut den här diskussionen?
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Ja det väl ungefär mina funderingar också. Tror absolut inte att det är någon nackdel, men kan inte förstå vad som skulle bli bättre. En del kanaler är ju beroende av att ha motorn igång och en del är väl stopp i, återvändsgränd.
Känns som ett påhitt för att tjäna pengar..
Känns som ett påhitt för att tjäna pengar..
Vilka kanaler menar du att motorn ska vara igång för?
Jag tror absolut att det städar ur motorn, den är trycksatt på oljefiltersidan och sen hamnar grejerna i tråget där det sugs ur. Den kan ju inte ta allt, men kommer åt mycket borde den göra. Det är ett glorifierat oljebyte, ungefär.
Jag tror absolut att det städar ur motorn, den är trycksatt på oljefiltersidan och sen hamnar grejerna i tråget där det sugs ur. Den kan ju inte ta allt, men kommer åt mycket borde den göra. Det är ett glorifierat oljebyte, ungefär.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Re: Engine Flush - Splittat från "vad köpte du senast....."
Jag gjorde en sån här Engine Flush på Corollan i höstas före jag bytte oljan. Ser ju ingen direkt skillnad och så men jag tänkte varför inte, kan ju inte va sämre av en liten tvätt...
Peugeot 406 2.2L -01
Toyota Corolla KE70 -83
Peugeot 405 1.8L -94 (Såld)
Peugeot 405 1.6L -91 (Såld)
Toyota Corolla KE70 -83
Med billig olja och filter så kan man ju göra något/några täta oljebyten och uppnå något snarlikt kanske?
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Men det är mera jobb och kostar mer.Lappen wrote:Med billig olja och filter så kan man ju göra något/några täta oljebyten och uppnå något snarlikt kanske?
Peugeot 406 2.2L -01
Toyota Corolla KE70 -83
Toyota Corolla KE70 -83
Jag vet ju inte vad det kostar men två oljebyten kostar ~500-550:- lite osäker på vad filtret kostade nu.
(//Lappen
Tömma ur ca 2 liter olja, fyll på med 2 liter fotogen, starta och låt gå i 20 sek, töm ur allt, även filter. fyll på med ny olja. Kör 5 min. Töm ur, byt filter å i med ny olja... DONE!
Så man tvättar volvomaskiner...
skickat från fickan
Så man tvättar volvomaskiner...
skickat från fickan
Äger:
*406 SS -02 "Lady"
I Garaget:
*projekt 2012"Babe"
*Nissan Stagea "Skyline Kombi" RSfour
*dremel multi
Christian Olsén - Peugeot Sport Club | CREW Träffansvarig
Utsedd till klubbens starkaste person!
Psc Medlem #906
Filmstjärnan
*406 SS -02 "Lady"
I Garaget:
*projekt 2012"Babe"
*Nissan Stagea "Skyline Kombi" RSfour
*dremel multi
Christian Olsén - Peugeot Sport Club | CREW Träffansvarig
Utsedd till klubbens starkaste person!
Psc Medlem #906
Filmstjärnan
Nyttan av en sådan där motortvätt kan diskuteras, om man varit noggrann med oljebytena finns det helt enkelt ingen vits med en extra motortvätt men om man köpt en begagnad bil med oklar servicehistorik som verkar sketen i motorn så kan det säkert vara bra. I USA försöker snabbservice ställena typ Jiffy Lube kränga på folk en behandling rutinmässigt så motortvätt har hamnat lite i vanrykte där men vid rätt tillfälle kan det säkert göra nytta.
tanken är väl att det ska lösa upp skit och koksad olja. Sådant som inte rinner ut självmant vid oljebyte. Det som visas på blden högst upp tror jag kallas "motordialys". Man kopplar motorn till en maskin som skickar igenom kemikalier och filtrerar oljan. Det vanligare alternativet är att man slår i en burk med oljetillsats som får verka på tomgång innan man tappar ur och fyller på med ny olja. Fördelen med dialysen är såklart att ingen gammal olja blir kvar då den byter i ett cirkulerande system. Risken är som tidigare nämt att man orsakar läckage då man rensar bort slagg som kan ha tätat. Om man ska fundera lite så kan tänkas att skit som släpper sätter sig som en propp någon annanstans i systemet. Jag skulle aldrig hälla i lösningsmedel i oljan utan att plocka ner tråget efteråt...
Har aldrig testat någon behandling själv, men googlar man lite finns det exempel på andra som testat och hävdar att de blivit av med rassel och tick.
Har aldrig testat någon behandling själv, men googlar man lite finns det exempel på andra som testat och hävdar att de blivit av med rassel och tick.
Jag har testat en körning med CRC's engine flush och den har gjort vad jag ville, fick tyst på den tickande lyftaren. Och den har varit tyst sedan dess. Om motorn blev renare inuti vetefan men det är snart dags för nästa oljebyte så jag får se hur den gamla ser ut då.
Peugeot 306 GTI -97 Lättviktsprojekt för bankörning
Peugeot 206 1,6 Sport -05 -Pendlarbil
Volkswagen Passat variant 1,8T -97 -Bruksbil #2
Hemsida med träffbilder: LÄNK
Peugeot 206 1,6 Sport -05 -Pendlarbil
Volkswagen Passat variant 1,8T -97 -Bruksbil #2
Hemsida med träffbilder: LÄNK
Hur är det med såna flaskor man häller i bensinen då som "Injector/carburettor cleaner, valve cleaner osv."? Gör dom nåt alls eller är det bara för att lura folk på pengar?
Peugeot 406 2.2L -01
Toyota Corolla KE70 -83
Toyota Corolla KE70 -83
Jag gjorde detta för att det var dax för ett oljebyte och det tystade motorn på den förra bilen jag hade rejält.El_Zeta wrote:Får jag fråga varför du gjorde detta som kallas för engine flush?robban30+ wrote:Det blev en enginge flush till 206an i tisdags och ny olja,den går så tyst och fint nu![]()
Tänkte att jag skulle behålla bilen minst 5 år så jag ville rensa all skit ur motorn,obs detta lagar ingenting men det gör väl det bästa av utgångsläget.
Det skall tydligen vara ännu bättre för dieselmotorer,kanske pga de fäller ut mer partilkar i oljan vad vet jag
Mvh
Tvekan är en sjukdom!