trasig halvljusautomatik 205 gti

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

snillet spambot wrote:Lovade ju å kolla scheman, hann inte den kvällen å nästa dag var det glömt, skall försöka kolla ikväll. Fixa nåt enkelt över vart som skall vart iaf.

tack så mycket, är farligt nära gränsen att skita i det nu. vad som hänt med torkarmotor har jag ingen aning om
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

de okända kablarna minskar iaf :)
det stora svarta relät är till strålkastarspolningen som nån sa

kabel 55 går från positionsljuset till relät...
kabel 87 går från spolarpumpen till relät...
kabel 68 eller 89 går från strålkastarspolninen till relät. hittar inte i haynes men det kan ju bero på att de inte finns för alla marknader på bilen.

tydligen tar alltså relät styrström från positionsljuset av nån underlig anledning.... men hur som helst ska denna bilen aldrig mer ha några spolarhorn igen så det är ett relä till att fimpa..
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

nån av jordkablarna till de andra reläterna var lite bränd, det är mindre bra antar jag? tänkte prova att tvångsmata reläerna imorn och se vad som händer. efterssom inget av dem klickar till kan det ju hända att de inte får ström som de ska. vilken pol ska jag mata med + på ett relä som ser ut så här?

Image

Edit: hittade en gammal tråd om min bil :wink:

http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... %2Aauto%2A
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

"Räkna" inte med min hjälp :lol:
Mycke å göra nu, hinner f-n inte.

Men det kan väl inte vara svårare än 2 reläer som sluter kretsen för bägge sidorna (är indelat höger/vänster om jag inte minns fel) över ljusspakens "allt ljus på" läge när tändningen är i "kör" läge.

Man får bara se upp så inte ljusspaken blir en extra tändningsnyckel när den står i "allt ljus på" läge, kan bli en hållkrets där misstänker jag. Kan avhjälpas enkelt med ett par dioder i så fall.

OM man vill göra "hemmamek" alltså.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

jordkabeln som var bränd var av och fick ersättas.
provade mig fram och kopplade lite fram och tillbaka. vet inte om det är rätt med det blev tillslut så här:

Image

kopplade så på det lila relät och då började positions, samt bakljus att fungera.

32F till 1
jord till 2 (ny kabel)
55F till 3
56A till 4
12V till 5 (ny kabel)

sen har jag hittat en mystisk kabel, omärkt så klart, som är jordad när tändningen är av men har 12v vid tändning på..... satt på svarta relät och försvinner iväg mot höger framljus.
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

f*n, jag kommer inte längre. ingen som kan hjälpa? ser ut som jag blir tvungen att sprätta upp en bra bit till för att hitta den mystiska kabeln....ingen som vet varför den är jord vid tändning av och på men har 12V när ljusomkopplarspaken vrids fram?
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

tänkte på den mystiska kabeln.....kan det vara så att det är styrning till relät? att den kabeln jordar relät vid tändning på men stänger av relät genom att släppa ström till det (istället för jord vilket gör att relät slås av) när ljusomkopplarspaken vrids fram? jag har ingen aning, bara en tanke
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

upp, har inte ens tittat på bilen på ett bra tag nu, ska jag strunta i det och leva med att vrida fram spaken?
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

Hur går det?
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

Mr Doperide wrote:Hur går det?

inget vidare kan man säga....inte tittat på bilen på ett tag för jag får inte ihop kablarna jag har "över" med de som faktiskt ska sitta på reläet. förstår ingenting av haynes. ska se om jag kan få lite hjälp av en eletriker som är duktig
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Re: trasig halvljusautomatik 205 gti

Post by Alex »

Fick du löst detta? Jag har samma problem och tänkte dra nya kablar samtidigt för de gamla är klippta och skarvade på hur många ställen som helst. Det fungerade dock innan motorbytet, så något måste blivit skadat. Om jag tänder mina lampor, dvs ställer omkopplaren i sista läget och motorn är igång, sedan vrider om nyckeln och tar ut den är bilen fortfarande igång. Inte förrän jag vrider tillbaka den stängs motorn av.

Via denna kabel har jag halvljusautomatik när jag jordar ena ledaren men vette tusan var jag ska koppla den om jag inte klipper den...
Image
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Provade o jorda den kabeln idag. Ljuset funkar som det ska då men bilen går inte att stänga av... inte ens om jag ryckte pluskabeln från batteriet. När man jordar den och tändningen är på, hör man hur det klickar i ett av reläerna vid tornet. Hann inte undersöka vilket. Fortsätter imorron
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

missat denna. jag la ner det projektet, men sillen löste det visst det sedan när han tog över har jag för mig. minns jag rätt var det bara en kabel från generatorn till relät som saknades. men det var en -87:a, ser nog inte lika ut på en -89 eller senare så problemet är troligtvis inte samma.
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

datapata wrote:missat denna. jag la ner det projektet, men sillen löste det visst det sedan när han tog över har jag för mig. minns jag rätt var det bara en kabel från generatorn till relät som saknades. men det var en -87:a, ser nog inte lika ut på en -89 eller senare så problemet är troligtvis inte samma.

Aha, det var ju synd. Man kan ju knappast räkna med att sillen skulle sticka in huvudet här längre.

Jag hade dock innan en kabel som var dragen från generatorn till säkringsboxen i kupén utan att jag förstod varför. Den verkade dock ha något att göra med mitt gamla problem att tändningen var på hela tiden så jag tog helt enkelt bort den när jag bytte härva.

Lite konstigt är det ju även med den kabeln som jag jordade idag. Den måste ju uppenbarligen gå via generatorn eftersom jag inte lyckades bryta strömmen och stänga av motorn förrän jag plockade bort den. Så något lurt där är det. Ska gå över alla reläerna en gång till. Vet du vilket av de fyra reläerna det var som skulle kopplas in?
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

Alex wrote:
datapata wrote:missat denna. jag la ner det projektet, men sillen löste det visst det sedan när han tog över har jag för mig. minns jag rätt var det bara en kabel från generatorn till relät som saknades. men det var en -87:a, ser nog inte lika ut på en -89 eller senare så problemet är troligtvis inte samma.

Aha, det var ju synd. Man kan ju knappast räkna med att sillen skulle sticka in huvudet här längre.

Jag hade dock innan en kabel som var dragen från generatorn till säkringsboxen i kupén utan att jag förstod varför. Den verkade dock ha något att göra med mitt gamla problem att tändningen var på hela tiden så jag tog helt enkelt bort den när jag bytte härva.

Lite konstigt är det ju även med den kabeln som jag jordade idag. Den måste ju uppenbarligen gå via generatorn eftersom jag inte lyckades bryta strömmen och stänga av motorn förrän jag plockade bort den. Så något lurt där är det. Ska gå över alla reläerna en gång till. Vet du vilket av de fyra reläerna det var som skulle kopplas in?

inte en susning tyvärr, fanns nog dessutom inte ens kvar 4 relän på den bilen.står det inget i hans projekttråd? eller om han startade en mekhjälpstråd?
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Post Reply