Några frågor om mitt billjud..

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
Peugot 605

Några frågor om mitt billjud..

Post by Peugot 605 »

Första frågan är igentligen bara en fråga för att göra mig säker på att jag gissat rätt på felet.

1. Stereon startar om sig själv när man spelar för högt på en låt med mycket bas, jag tror att det är att min stereo inte orkar dra alla högtalare och lösningnen på detta är ett slutsteg.. men eftersom jag inte vet ngt om billjud tänkte jag fråga här inne först för att vara säker.

2. Fick ett delningsfilter (tror jag det heter, liten plastbox) till mitt framsystem
och på den är där en liten knapp som man kan ändra mellan +4db eller 0db och - nånting, det jag undrar är vad denna knapp gör igentligen? Och om det gör ngn skillnad att ändra på den.

Tack på förhand
PelleW
Senior

Post by PelleW »

2. Antagligen kan du ändra nivån på diskanten med den.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Luuk

Post by Luuk »

1. Jupp låter som att du fattat rätt.. antagligen så behöver du ett slutsteg... kan vara att enheten får för risigt med ström eller har dålig jordpunkt oxå... men jag skulle snarare gissa på de första om du inte har nått slutsteg redan nu vill säga?...
Firewaia

Post by Firewaia »

1: kasst batteri? annars behöver du slutsteg (trot eller ej men min gjorde samma, bytte batteri och då funkade det kanon)

2: för å höjja eller ha diskanterna på originalljud... oftast går de vanliga på -3 +-0 eller +3
Alltid retar avataren nån?
Peugot 605

Post by Peugot 605 »

Tack för de snabba svaren..

Får bli ett slutsteg, då jag varken redan hade ett eller har problem med mitt alldeles nya batteri :lol: :lol:
Luuk

Post by Luuk »

Jupp de får de :) ditt system kommer nog låta mycket bättre med slutseg oxå om du hitils bara kört direkt på huvudenheten! Lycka till!!

Ere några problem sen så är det bara att skriva!
Mutz

Post by Mutz »

Tänkte bara kolla vad för högtalare det är du driver på stereon, storlek antal mm.
Åker T4 men är kvar och leker med dom andra barnen i klubben ändå!

Tävlar i sasca R20.000
Peugot 605

Post by Peugot 605 »

Mutz wrote:Tänkte bara kolla vad för högtalare det är du driver på stereon, storlek antal mm.

Där fram är det Kitsystem från MDS 6,5" med egen diskant.. 180W det är allt jag vet om dom.

Där bak är det orginal 6,5" från Philips på 80W...
Luuk

Post by Luuk »

oookej då kan man rätt lugnt säga att de är ett risigt batteri eller risiga jord punkter vi har och göra med.. för de där borde en vanlig enhet kunna driva utan problem... inte för att de blir den optimala effekten med de ska f*n kunna drivas...
Mutz

Post by Mutz »

Peugot 605 wrote:
Mutz wrote:Tänkte bara kolla vad för högtalare det är du driver på stereon, storlek antal mm.

Där fram är det Kitsystem från MDS 6,5" med egen diskant.. 180W det är allt jag vet om dom.

Där bak är det orginal 6,5" från Philips på 80W...

Det ska din stereo klara vore konstig annars. Kanske inte låter så bra som det kan göra, men den ska inte stänga av sig. Skulle nog tro att din stereo är trasig.

Du skulle ju kunna göra så att du mäter på plus minus bak på stereon se vad du har för volt antal och sedan kolla över batteriet och se så det stämmer skapligt.
Åker T4 men är kvar och leker med dom andra barnen i klubben ändå!

Tävlar i sasca R20.000
Luuk

Post by Luuk »

Ne precis e de inte strömmen som e kajko så måste de va nått fel på enheten...
Peugot 605

Post by Peugot 605 »

Enheten är en billig noname stereo.. kan det vara den?

Det står 4x45w på den det är typ allt jag vet.. kan ju inte vara fel på mitt helt nya batteri eller? Och jordpunkterna finns det ngn bild som visar var dessa sitter ngnstans på min 605:a?
Luuk

Post by Luuk »

Tuvärr så har jag risigt med bilder på 605... :( mmm men a asså de måste vara jordpunkten... btw... 4x45w är tuvärr glädje siffror.... effekten på en huvudenhet brukar ligga på rund 4x12w så e de med alla huvudenheter... men de va ett sidospår... hmm jordpukten kan faktiskt sitta var som helst..:S så de e lite svårt att säga... bara å följa kabeln och se vart den går... (den svarta kabeln för de mesta)...
Peugot 605

Post by Peugot 605 »

Ville bara säga tack till alla här inne för de snabba och bra svaren.

Har fixat problemet nu iaf, rengjorde jordpunkterna och det blev lite bättre inbillade jag mig själv iaf.. En polare såg senare problemet, högtalar sladdarna på den ena högtalaren där bak hade skavts av och när man drog på så kom denna sladd i kontakt med chassit och kortslöt stereon vilket gjorde att den helt enkelt startade om.
Post Reply