205 GTI läcker olja men var?
205 GTI läcker olja men var?
Jag var och besiktigade min 205 GTI -89:a igår, den gick i genom med blanka papper.
Men motorn pissar olja det ser ut som det läcker någonstans på avgassidan på blocket, men jag blir inte kolck på var? Det droppar på bakkanten av tråget och själva tråget är torrt i övrigt.
Vet någon något typ fel/läckage på denna motor?
Men motorn pissar olja det ser ut som det läcker någonstans på avgassidan på blocket, men jag blir inte kolck på var? Det droppar på bakkanten av tråget och själva tråget är torrt i övrigt.
Vet någon något typ fel/läckage på denna motor?
205 GTI-89 / 745 turbo -90
-
zmeden
Bigfred wrote:Kan det vara i från röret som är till oljestickan?
samma här det droppar från bakkanten av tråget på höger sidan om man sitter i bilen vet i f*n var det kommer ifrån .byte trågpackning för två månader sedan.. så jag får fylla i lite då och då inte mycket men det är så jävla irriterande... om du hittar felet säg till .det kan vara samma fel som på min bil... även om det är en mi-16 1990.
mvh...zmeden
Det verkar vara oljetryckgivaren som läcker, dvs inte runt koppar packningen utan själva givaren.
Oljan driver sedan runt motorn av fartvinden, tilläggas skall att det har droppat under en längre tid, men nu fullständigt rinner det olja.
Jag har beställt en givare som kommer i eftermidag, vi får se om det enbart är den eller om det läcker på fler ställen.
Oljan driver sedan runt motorn av fartvinden, tilläggas skall att det har droppat under en längre tid, men nu fullständigt rinner det olja.
Jag har beställt en givare som kommer i eftermidag, vi får se om det enbart är den eller om det läcker på fler ställen.
vid läck runt tråget kan det löna sig att efterdra skruvarna, ibland blir de lite lösare allt eftersom packningen sätter sig.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
-
Guest
[quote="per0lund"]Det verkar vara oljetryckgivaren som läcker, dvs inte runt koppar packningen utan själva givaren.
Jag har beställt en givare som kommer i eftermidag, vi får se om det enbart är den eller om det läcker på fler ställen.[/quote
tja..berätta hur det gick om de var givaren.....
mvh..zmeden
Jag har beställt en givare som kommer i eftermidag, vi får se om det enbart är den eller om det läcker på fler ställen.[/quote
tja..berätta hur det gick om de var givaren.....
mvh..zmeden
Jo det var givaren, tyvär så kom inte givaren som utlovat.
Jag skruvade loss givaren och bände loss plast hylsan, tvättade rent med avfettning och bensin, när givaren var fettfri så droppade jag cyanolit (superglue) i skarven mellan det gängade brons stycket och plasten som stiftet sitter i, och även runt stiftet, sedan tryckte jag på plasthylsan igen över allt. Det blev tätt men jag undrar hur länge?, men det håller väl över helgen om man har tur. Jag tror dessutom att givaren är knas eftersom oljetrycks visaren flipprar mellan 3 och 5 bar vid fullt tryck.
Jag hade först lite svårt att tro att det kunde läcka så mycket igenom givaren men så var i alla fall fallet. Men det är ju också fullt tryck på oljan där.
Jag skruvade loss givaren och bände loss plast hylsan, tvättade rent med avfettning och bensin, när givaren var fettfri så droppade jag cyanolit (superglue) i skarven mellan det gängade brons stycket och plasten som stiftet sitter i, och även runt stiftet, sedan tryckte jag på plasthylsan igen över allt. Det blev tätt men jag undrar hur länge?, men det håller väl över helgen om man har tur. Jag tror dessutom att givaren är knas eftersom oljetrycks visaren flipprar mellan 3 och 5 bar vid fullt tryck.
Jag hade först lite svårt att tro att det kunde läcka så mycket igenom givaren men så var i alla fall fallet. Men det är ju också fullt tryck på oljan där.
-
zmeden
-
Guest
Hmmm.., Gäst is me, glömde logga in.Anonymous wrote:Den sitter på framsidan av blocket, ca 15 cm från kanten (räknat från sidan mot remskivan), och ca 7-8 cm ovaför kanten av tråget. Jag vet inte om det ser likadant ut på din motor men man kan mistänka att det ser snarlikt ut.