Fråga om drivknut och Styrled

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Qualm

Fråga om drivknut och Styrled

Post by Qualm »

Styrled:
Är det dumsnålt att ersätta sin styrled med en annan begagnade sådan även om man tror att den är fräsch?

Drivknut:

Hur kan man avgöra om en drivknut är fräsh med blotta ögat?
Vad skall man titta efter, eller hur skall den kännas?.

Tack tack /F
Last edited by Qualm on Sun Jul 15, 2007 20:41, edited 1 time in total.
-[ 205 XR -89 ]- Etanol - Skrotad
-[ 205 XR -90 ]- Bensinare - Skrotad

[Det är bättre att köra med enatnol än att världen får tomma oljehål.]
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Visst, är styrleden frisk så varför inte?

Drivknutar är svåra att känna om dom är slitna. Det är alltid ett visst glapp i dom även nya. Nån mm glapp är rätt normalt. Det bästa är att köra med den, när den börjar ticka vid stora rattutslag börjar den bli dålig. Men dom kan iofs hålla i evigheter efter det också. Det är mest en fråga om hur petig man är :)
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Qualm

Post by Qualm »

Helt sant..
Fast i detta fallet handlar det om att ta från skroten eller från min reservdelsbil.

I båda fallen har jag ju inte en chans att köra dem. Och jag vill ju gärna slippa göra om jobbet om knuten skulle vara kass.
-[ 205 XR -89 ]- Etanol - Skrotad
-[ 205 XR -90 ]- Bensinare - Skrotad

[Det är bättre att köra med enatnol än att världen får tomma oljehål.]
Sliced

Post by Sliced »

TheDagger wrote:Drivknutar är svåra att känna om dom är slitna. Det är alltid ett visst glapp i dom även nya. Nån mm glapp är rätt normalt. Det bästa är att köra med den, när den börjar ticka vid stora rattutslag börjar den bli dålig. Men dom kan iofs hålla i evigheter efter det också. Det är mest en fråga om hur petig man är :)

En fundering efter "det-stora-vita-molnet-på-Sviestad". :D
När vår ena yttre drivknut gav upp så blev damasken så mjuk att den kröp ur stålbandet, och allt fett brann upp mot bromsskivan.
Man borde kunna passa på när man kört en halvtimmen med lite svängeri och känna om ena damasken är rejält varmare än den andra.
Iofs så missar man ifall båda börjar ta slut samtidgt, men det kan ju vara en indikation i alla fall.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Arne Lindgren wrote:
TheDagger wrote:Drivknutar är svåra att känna om dom är slitna. Det är alltid ett visst glapp i dom även nya. Nån mm glapp är rätt normalt. Det bästa är att köra med den, när den börjar ticka vid stora rattutslag börjar den bli dålig. Men dom kan iofs hålla i evigheter efter det också. Det är mest en fråga om hur petig man är :)

En fundering efter "det-stora-vita-molnet-på-Sviestad". :D
När vår ena yttre drivknut gav upp så blev damasken så mjuk att den kröp ur stålbandet, och allt fett brann upp mot bromsskivan.
Man borde kunna passa på när man kört en halvtimmen med lite svängeri och känna om ena damasken är rejält varmare än den andra.
Iofs så missar man ifall båda börjar ta slut samtidgt, men det kan ju vara en indikation i alla fall.

mmm, banbil ja, troligen vinkel på axeln så att knuten får "jobba" mycket med vinkeländring HELA tiden ?

På en standard gatbil har du normalt sett ( i de flesta fall ) ju ingen vinkeländring(nååågot lite blir det ju förstås beroende på viktfördelning/last m.m.) över knuten vid jämn fart rakt fram.

Så det kanske inte funkar lika bra då att kolla på det viset.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Attsäter
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Attsäter »

hur vet man vilken knut som är dålig, tycker mig höra ett illalåtande ljud när jag styr höger och gasar på, men inte när jag styr vänster...
Peugeot 205 -88 TIC
Peugeot 106 -97 Rallye
BeEmWe

Post by BeEmWe »

Min uppfattning är at det är just den drivknut på den sidan du svänger. Annars jag skulle satsa på drivaxel på reservbilen.
Allt löser sig, ta det bara lugnt.

Kör: BMW 540i Peugeot 106
Tidigare pärlor: BMW323 Peugeot 605 SRi Peugeot 405 SRi Alfa Romeo 75 Honda Accord 1.4 Opel Record 1.4 Renault 12 SAAB 96 V4
Post Reply