Koppling (106 XT 92)

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
BeEmWe

Koppling (106 XT 92)

Post by BeEmWe »

Kopplingen strejkar. Det går inte lägga i växel då motor är igång. Dock om man startar med växel i då går det bra att köra i det växel. Kan det vara vajern? Pedalen känns "lättare" att trycka ned!

Jag märkte innan detta att kopplingen då och då vill inte koppla ifrån och dragläge låg nästan i botten.

Nu hör jag inga skilland i motorgång (ljud) då jag trycker i kopplingen. Förr kunde jag höra snurrande ljud från urtrampningslager.

Är det svårt att byta på en 106 XT 92?

eller nått annat är sönder?
Allt löser sig, ta det bara lugnt.

Kör: BMW 540i Peugeot 106
Tidigare pärlor: BMW323 Peugeot 605 SRi Peugeot 405 SRi Alfa Romeo 75 Honda Accord 1.4 Opel Record 1.4 Renault 12 SAAB 96 V4
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Det var så min koppling betedde sig när den gav upp. Pang bom så gick det inte att koppla ur nå mer, trots att det fjädrade i kopplingspedalen.
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
BeEmWe

Post by BeEmWe »

Jag såg din inlägg och läste den innan. Du hade delar av lamellen som gick sönder. Jag hörde ingen kraftigt ljud utan bara kände plötslig ändring i motståndet vid pågående tryckning av pedalen.

Jag har kollat lite ikväll och den vajern verkar lite löst och inte spänd. Jag kunde lätt dra ut vajern 5-6 mm. Skruvar är väldigt röstiga och jag blir tvungen kapa av vajern och köpa en ny i alla fall.

Jag förstår inte hur i fanders ska man byta vajern. Jag tittade med lampan anslutningen vid pedalen. Det verkar omöjligt komma åt den. Ska jag lyfta ur hela panelen ur bilen? Det verkar osanolikt. Det måste finnas ett enklare sätt.

Tidigare pärlor: BMW323 Peugeot 605 SRi Peugeot 405 SRi Alfa Romeo 75 Honda Accord 1.4 Opel Record 1.4 Renault 12 SAAB 96 V4
BeEmWe

Post by BeEmWe »

Det var inte vajern!!! Synd... :cry:

Nu skruvar jag isär motor. Otroligt svårt att kämpa mot röstiga skruvar och muttrar. I alla fall jag har hunnit ta ut drivaxlar och alla kablar som var anslutna till vxllådan. :lol:

Jag sitter fast med att ta bort dom tre stycken pinnar som är anslutna på vxllådan. Jag försökte i en tmme att dra löss dom men lyckades inte. Finns det bra råd om detta? :?

HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

BeEmWe wrote:
Jag sitter fast med att ta bort dom tre stycken pinnar som är anslutna på vxllådan. Jag försökte i en tmme att dra löss dom men lyckades inte. Finns det bra råd om detta? :?

Ta en mejsel eller nåt och bänd. Mindre kofot går också bra.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
BeEmWe

Post by BeEmWe »

Idag handlade jag in en kofot och insex hylsa. Pinnarna är borttagna men det blir senare en fråga om hur ska dom monteras tillbaka. Imorgon har jag kvar att ta bort motorfäste nedre och dra ut växellådan. Vi får se vad jag hittar när allt plockas bort. :lol:

Tack för tipps med kofot, men det var svettigt i alla fall. Detta arbete påminner mig om Power Yoga. Man jobbar i små utrymen och mycket obekväma ställningar. Som tur är att man har garag och slipper regnet. :wink:

BeEmWe

Post by BeEmWe »

Idag togs kopplingen ut och hittades felande länk. En fjäder gick av och orsakade lamellhaveri. allt annat ser helt OK ut. Nu ska handlas ny lamell och urtrampningslager.

Lamellen+plattan + lager gick på 1050 sek, vilket är bra pris. :lol: Monteringen gick problemfritt utom då vexellådan återmonterades. Som tur är finns alltid en jourkompis spom kan ställa upp att hålla i en växellåda på sin fritid.

Post Reply