Jag har hjälpt PeterT med lite chip/mappning till hans steg1 kam med hyffsat resultat.
Rovan han bromsade lämnade effekt som en RC hmmm visst är en GTI180 = 206RC eller?
Hi,
I did three runs today on the dyno. See attached. I was amazed to find the 355 produced near identical results to my chip. It feels the same on the road. You can really feel the difference with the 158/161 however. I did the modified chip last, when heat soak would have been worst.
Engine was 10.8:1 and Stage I inlet, otherwise standard. Very impressive numbers I thought! A GTi180 makes 95-97kW on the same dyno. I've tested three or four.
regards
Peter Taylor
Taylor Engineering
Men nog om detta det jag jobbar med för stunden är att bygga bort LMM eländet, så när och om jag får det att fungera till 100 på min rova som ju håller på att vara allt än orginal,så skulle jag behöva någon som vill testa på en orginal.
Peter säger att dom hittar ca 8-10hk till genom att åka eftermarkandssprut där man slipper LMM men övrigt orginal.
.Hi,
I've had exactly the same thoughts! I know from dyno testing that replacing the AFM (and Motronic) with a Haltech MAP equipped system is worth approx. 8-10hp. So yes, we should try it. I have two Mi16's so it's easy to try. Haltech uses the GM 1 Bar MAP sensor. They're cheap and found on lots of cars. Fantastic idea
Men mest behöver jag hjälp för det känns lite långt att skicka prylar till Australien som jag inte testat ... för min rova är ju som sagt långt ifrån orginal idagsläget och mappen jag har till min egen motor är ganska lång ifrån vad en orginal har/kommer att behöva.
Jag har redan loggat signalen från LMM och mapsensorn så jag har väl en hyffsad kännsla på vad och hur det ska ändras i sprutet och jag ska vara klar med min under maj här hade tänk åka lite stripp i början på juni.
Jag kommer göra det enkelt för den som vill testa, grejorna kommer i och på en 3" rörstump (dvs mapsensor och lufttempgivare och en kontakt som det bara är att plugga in LMM kontakten i och ett chip med ny mappar) som sätts mot/på spjällhuset och sedan så får personen dra 3" slang eller rör dit dom vill ha filtret och byta chip och sedan köra och utvärdera .... fortast går det om vi kunnde träffas och logga med en WBO och mappa tills allt ser perfekt ut.