Problem med elhissar, 106 rallye.

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
thed

Problem med elhissar, 106 rallye.

Post by thed »

Hej på er! Som nybliven peugeotägare så välkomnar jag mig själv hit till forumet efter en tids spionage som oregistrerad :)

Jag köpte mig min första alldeles egna bil i förra veckan och det är delvis er förtjänst att det blev en 106 rallye. Tack och så. Den är jätterolig!

Till saken. Jag har ett problem!
Bilen är utrustad med elhissar. Det skulle vara jättebekvämt om det varit så att dessa fungerade som tänkt. Dessvärre så fungerar dem bara åt ett håll...

På båda sidor kan jag hissa ner rutorna. Försöker jag däremot trycka upp dem igen händer absolut ingenting. Problemet är samma på båda sidor, så man borde kunna utesluta att det är fel på hissmotorerna. Vart fortsätter jag leta?

Kan det vara reläet som bråkar? Eller något glapp som påverkar båda sidor på exakt samma sätt? Jag blir inte riktigt klok på det, så jag vänder mig till er och ber ödmjukast om tankar, funderingar och kunskap.
Vad tror ni?

Mvh,
thed
Lopex

Post by Lopex »

finns inget relä på dessa til lelhissarna utan riktningen på strömmen till elhismotorn styrs av knapparna

det är dessvärre väldigt vanligt att de behöver lite motion efter massa år, precis som på 205orna.

mitt råd är:
plocka ut knapparna, dränk de i elektronikrengöring alt 5-56 o börja klicka fram o tillbaka,
montera tillbaka o då bör de funka ett bra tag igen..

vilken rallye blev det? bilder? de flesta rallye har nån historia till olika personer i klubben :)
thed

Post by thed »

Tack för snabbt svar!
Jag ska göra ett försök under kvällen. Är det rimligt att båda knapparna dör samtidigt? Strömmen till båda sidor kanske går genom förardörren? Jag misstänker att jag har något paj i kabelhärvan där annars. Centrallåset klickar emellanåt om jag ruskar i härvan, så det verkar vara något glapp eller så. Jag måste skaffa mig en haynesmanual...

Jag ska hemskt gärna posta bilder så fort jag lyckas tvätta den. Det har suttit blåa stripes tvärs över hela bilen (någon som kanske vill ta på sig det?) och limmet är ett minst sagt idogt jobb att göra sig kvitt...

Återkommer med resultat av knapptvätten!
thed

Post by thed »

förresten... när ja tänker efter. om det skulle vara kabelknas skulle inte fönstrena gå neråt heller va?
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Det är vanligt att kablarna till dörren går av inne i gummit mellan dörr och stolpe.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
thed

Post by thed »

Jag vet att det är ett vanligt fel att kablarna går av i skarven mellan chassi och dörr. Men kan man verkligen få mitt fel då? Till hissmotorn går ju bara två ledare och knäcker man en av dem så borde det väl inte gå att få ner rutan heller?
martin_16v

Re: Problem med elhissar, 106 rallye.

Post by martin_16v »

thed wrote:Hej på er! Som nybliven peugeotägare så välkomnar jag mig själv hit till forumet efter en tids spionage som oregistrerad :)

Jag köpte mig min första alldeles egna bil i förra veckan och det är delvis er förtjänst att det blev en 106 rallye. Tack och så. Den är jätterolig!

Bilen är utrustad med elhissar. Det skulle vara jättebekvämt om det varit så att dessa fungerade som tänkt. Dessvärre så fungerar dem bara åt ett håll...

På båda sidor kan jag hissa ner rutorna. Försöker jag däremot trycka upp dem igen händer absolut ingenting. Problemet är samma på båda sidor, så man borde kunna utesluta att det är fel på hissmotorerna. Vart fortsätter jag leta?

Kan det vara reläet som bråkar? Eller något glapp som påverkar båda sidor på exakt samma sätt? Jag blir inte riktigt klok på det, så jag vänder mig till er och ber ödmjukast om tankar, funderingar och kunskap.
Vad tror ni?

Mvh,
thed

Hade nydligen samma fel på min 306, på ena sidan gick rutan bara neråt men inte upp. Felet var kabelbrott i gummit mellan dörr och stolpe!!

Mvh/Martin
Nu Passat TDI-00
Pugg 306 gti -98 sommarbilen R.I.P
volvo 245 -82 vinterbilen
volvo 740 16v -85 i delar
Pugg 505 gti -84 såld
Olander

Re: Problem med elhissar, 106 rallye.

Post by Olander »

thed wrote:Hej på er! Som nybliven peugeotägare så välkomnar jag mig själv hit till forumet efter en tids spionage som oregistrerad :)

Vad tror ni?

Mvh,
thed

Prova med att lossa *kabelhärvorna* på båda sidor och slipa med lite smärjelduk och lite kontakt olja. Bör lösa problemet om inte någon kabel gått av så det har blivit kabelbrott.. Nya härvor är inte billiga. Men brukar gå att löda ihop dem =)
Letar bil...!

306an såld.!
thed

Post by thed »

Tack för alla tips! Jag har dränkt knapparna i ledare utan framgång. Hur tusan lossar jag härvorna från dörren?
krille!

Post by krille! »

Jag antar att du i samband med dränkningen av knapparna har demonterat dem?
Om inte så kanske det hjälper att banka lite lätt på dem för att se om det är glapp.
Fars bil ville inte hissa upp rutan på ena dörren utan bara ner, ett lätt slag åtgärdade problemet, om än tillfälligt.
Men då får man ju åtminstone reda på vad felet är, åter igen förutsatt att du inte redan demonterat :)
thed

Post by thed »

jodå. visst tog jag isär det hela när jag dränkte knapparna :)

jag har fortfarande inte luskat ut hur jag demonterar kontakten till kabeltrasslet i förardörren. jag har försökt vrida men hela kontakten snurrar. jag får inte isär den!
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

thed wrote:jodå. visst tog jag isär det hela när jag dränkte knapparna :)

jag har fortfarande inte luskat ut hur jag demonterar kontakten till kabeltrasslet i förardörren. jag har försökt vrida men hela kontakten snurrar. jag får inte isär den!

Man ska vrida på den yttre plastringen mot dörren till. Snurrar hela skiten med får du försöka hålla emot på insidan på nåt vis.

Hade en tråd med lite bilder på eländet för ett tag sedan.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
thed

Post by thed »

Vill bara avsluta genom att berätta att det löste sig genom byte av knapparna. De gamla såg okej ut, men bevisligen så var dem kassa ändå. Så kan det vara. Tack för hjälp! Nu väntar etanolkonvertering och lite slit med den skapligt slitna lacken...
Post Reply