Mysko tänd/turboproblem på 106

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
HellMek
Crew
Crew

Mysko tänd/turboproblem på 106

Post by HellMek »

Har ett mysko problem.
Sen en tid tillbaka så vill inte bilen gå rent på högre varv, över 5000rpm. Innan har den gått klockrent där och inget är bytt som jag inte kunnat återställa och prova mig fram med. Att felet är på tändningssidan är ganska klart. Den missar helt enkelt och har ingen kraft. På lägre varv och över vridmomentstoppen har den mycket bra kraft och gå helt rent.

Grejen är att jag har provat 2 helt olika tändsystem som är helt olika varann.

Det ena är bilens original wasted spark, integrerat i bilens sprut och triggar alltså på ÖDP. Egen tändmodul till det med. Har likadana stift som bilen gått bra med innan, fast bytta mot nya. Är egna kablar till detta system med och dom är bytta. Har även fixat en egen spänningsmatning via relä till spolen för att utesluta spänningsfall där.

System nummer 2 är ett äldre konventionellt system med fördelare, givare/pickup och tändmodul integrerat i fördelaren. Konventionell spole.
Har provat med dubbletter av alla komponenter, dvs komplett fördelare, modul, spole, kablar osv. Triggningen av detta är alltså helt oberoende och fristående från tidigare nämnda system. Detta system kan jag alltså påverka tändinställningen på och problemet är lika påtagligt från jättelåg tändpunkt till spikningshögt.
Bilen går klart bäst med originalsystemet, dvs mest körbarhet. Dock små spikningar vid pressning i 200 km/t.

Om jag provar att fetta på blandningen så drunkar den oavsett varv vid ca lambda 0,70. Vid 0,75-0,80 går den kanon ända upp till lite över 5000rpm där problemet börjar. Den tänder illa, men inte alls på samma vis som när den slocknar pga fet blandning. Vi provade att magra ut den till 0,85 vid de varvtal problemen finns, då blir det bättre men det finns ingen som helst kraft, dvs lönlöst att varva. Motorns toppeffekt ligger vid 6600rpm så jag MÅSTE upp dit för att få ut max ur bilen. Just nu ligger jag bara och kör på vridet på lägre varv.

Stiften jag kör på är NGK BCPR7ES med elektrodavstånd 0,7. Har även provat sexor och mindre/större gap men det gör ingen skillnad. Och bilen har som sagt gått klockrent med samma setup tidigare.
Alla tändkablar är av god kvalitet (Buigicordi). Tro mig, jag har provat ALLT utan resultat.
Kompet är också helt ok och kamremmen sitter rätt.

Att felet inte ligger på soppan konfirmeras ju av bredbandslambdan och olika försök med blandninga och mappning.

Belöning utlovas till den som knäcker nöten!
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Nik

Post by Nik »

Opålitliga/sunkiga spolar? Vill minnas att det varit uppe förr att designen av den typiska WS-spolen inte är helt optimal.

Jag har ju nåt liknande problem på min röde, fast en dimension värre (motorn går inte ens igång).
Utanför motorn ser det ut att vara gnista och inga problem, i motorn är det värre. Eftersom setupen verkar vara beprövad med 306 WS-spolar så känns det som att dom borde hålla, och i mitt fall misstänker jag därmed drivsteg eller liknande.

Men med turbokonvertering och högre än original förbränningstryck så finns det ju aldrig några givna svar.

Har du öst in haltechet nu? Prova att gå över till COP med typ 4 biltema högeffektspolar eller liknande. Det känns som en ganska robust lösning!
(Du behöver ju isf en trigger till på en kamaxel men det tror jag inte är nåt större problem för dig!)
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Nik wrote:Opålitliga/sunkiga spolar? Vill minnas att det varit uppe förr att designen av den typiska WS-spolen inte är helt optimal.

Läste du hela inlägget?

Jag har provat med flera olika spolar och alla har funkat förut. Edit: MED turbo alltså.
Nik

Post by Nik »

TheDagger wrote:
Nik wrote:Opålitliga/sunkiga spolar? Vill minnas att det varit uppe förr att designen av den typiska WS-spolen inte är helt optimal.

Läste du hela inlägget?

Jag har provat med flera olika spolar och alla har funkat förut. Edit: MED turbo alltså.

Med samma laddtryck? Samma leakdown? Mao exakt samma förutsättningar?
Såvida du inte själv fubbat till det så finns det ju inte jättemånga möjligheter kvar ;)
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Loffas

Post by Loffas »

tycker de låter som det kan vara stiften ändå

hur ter den sig om du varvar o pressar utan laddtryck?

är allt på bensin eller e85?
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Nik wrote:
TheDagger wrote:

Läste du hela inlägget?

Med samma laddtryck? Samma leakdown? Mao exakt samma förutsättningar?
Såvida du inte själv fubbat till det så finns det ju inte jättemånga möjligheter kvar ;)

Både samma ladd och lägre.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Loffas wrote:tycker de låter som det kan vara stiften ändå

hur ter den sig om du varvar o pressar utan laddtryck?

är allt på bensin eller e85?

Utan ladd går den ju knappt att köra :lol: Går ju inte att simulera "utan ladd" korrekt utan att demontera snurran heller.

Hur förklarar du att den gör så med samma stift jag hade från början, nya likadana och helt andra stift?

Jag kör helt och hållet på E85.
Loffas

Post by Loffas »

tycker de liknar många andras problem vid just e85 o tändproblem på högre varv.
hade du provat varmare stift?

testa med bensin
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Har du kollat spänningen i bilen så inte generatorn får spelet när du varvar på och kanske sjunker kraftigt.
Mvh
Matte
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Decimal wrote:Har du kollat spänningen i bilen så inte generatorn får spelet när du varvar på och kanske sjunker kraftigt.
Mvh
Matte

Faktiskt inte, men jag kan göra det. Ljus och så lyser alltid bra iaf. Har mätt upp 14v på tomgång innan.
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Okey, Medela hur det gick med uppmätningen sedan annars får vi komma på mer grejer att kolla :)
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Decimal wrote:Okey, Medela hur det gick med uppmätningen sedan annars får vi komma på mer grejer att kolla :)

Över 13v hela tiden.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

TheDagger wrote:
Decimal wrote:Okey, Medela hur det gick med uppmätningen sedan annars får vi komma på mer grejer att kolla :)

Över 13v hela tiden.

Kolla under tiden du kör.... been there.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

SNILLET wrote:
TheDagger wrote:

Över 13v hela tiden.

Kolla under tiden du kör.... been there.

Yes sir!
Loffas

Post by Loffas »

hur går det?
har du låtit någon annan köra den så det inte är skit bakom ratten? :)
lumpan

Post by lumpan »

Nik wrote:Har du öst in haltechet nu? Prova att gå över till COP med typ 4 biltema högeffektspolar eller liknande. Det känns som en ganska robust lösning!
(Du behöver ju isf en trigger till på en kamaxel men det tror jag inte är nåt större problem för dig!)

Såg inge svar på detta, har du testat Haltechet?

Om inte, bortse från hela svaret 8)

Om ja, så kan jag svära på att det är triggermissar.. Jag hade de, polaren hade det.. utgår från att det sitter 60-2 hjul även på din?
Haltech gillar inte detta, reluctor-interface (autronics) kan hjälpa, Eller dra om kabeln för ÖDP separat.
Många tuners rekomderar att köra med haltecs egna triggerskivor då det är ofta problem med just 60-2.
Erik Lundberg
Falun

T16-94
Mi16-92

Nej, låt tjejen styra dig. Och bli inte för upprörd över att du inte hittar hålet!! Vi är bra på annat, fickparkering t.ex.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

lumpan wrote:
Nik wrote:Har du öst in haltechet nu? Prova att gå över till COP med typ 4 biltema högeffektspolar eller liknande. Det känns som en ganska robust lösning!

Såg inge svar på detta, har du testat Haltechet?

Om inte, bortse från hela svaret 8)

Om ja, så kan jag svära på att det är triggermissar.. Jag hade de, polaren hade det.. utgår från att det sitter 60-2 hjul även på din?
Haltech gillar inte detta, reluctor-interface (autronics) kan hjälpa, Eller dra om kabeln för ÖDP separat.
Många tuners rekomderar att köra med haltecs egna triggerskivor då det är ofta problem med just 60-2.

Nope, jag kör änsålänge på original motornic. Felet blev lokaliserat till databoxen lustigt nog.

Har också hört att det är strul med 60-2 på Haltech, men jag ska testa och se. Har iaf skärmad kabel hela vägen. Funkar det inte slänger jag på en fördelare med hallgivare och nyttjar bara själva givaren som trigger.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Loffas wrote:hur går det?
har du låtit någon annan köra den så det inte är skit bakom ratten? :)

Är ingen som vågar köra den bilen mer än jag :lol: :wink:
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

TheDagger wrote:
Nope, jag kör änsålänge på original motornic. Felet blev lokaliserat till databoxen lustigt nog.

Troligt icke tändproblem m.a.o. Det LÅTER faktiskt som om du skulle kunna ha ett problem med drivsteget till spridarna, då får du sådana liknande fenomen som du beskriver, när du säger att databoxen strulade och problemen var likartade oavsett vilken tändning du körde med. Hade det varit synkproblem med svänghjulsgivaren så hade det påverkat originaltändningen gravt också.

Lambdavärdet kan vara jättefint ändå :), bredbandslambdan är inte alltid så snabb så den hänger med på de problemen.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Dennis.S

Post by Dennis.S »

jag hade liknande problem när sladden till min vevaxellägesgivare låg för nära turbon, och även innan jag flyttade om mina tändkablar som även dem låg för nära aggregatet.

Inga bilder på motorrummet?

/Dennis
- Mitsubishi Lancer Evolution IV RS -97
- Skoda felicia kombi -96
- Vw Passat -91
- Volvo 745 -91

http://www.garaget.org/DennisS
Post Reply