Peugeot 206 GTI
Peugeot 206 GTI
Hejsan. Jag har en Peugeot 206 GTI från -02 och jag har lite frågor.
1. Ger en sportkat någon effekt till denna?
Jag har redan trimchip, avgassystem och luftfilter. Men jag vill ha mer effekt i det hela. Någon som har något tips på trim som är prisvärt?
Mvh. Robin
1. Ger en sportkat någon effekt till denna?
Jag har redan trimchip, avgassystem och luftfilter. Men jag vill ha mer effekt i det hela. Någon som har något tips på trim som är prisvärt?
Mvh. Robin
- Hannes Alvesson
- Klubbmedlem

Turbo skulle bli för dyrt eftersom jag inte är någon kung på att skruva själv, hade alltså behövt låta en verkstad göra hela jobbet åt mig och då springer priset iväg.
Men vassare kammar, kan inte det ge någon effekt? typ dessa: http://www.ecosse-peugeot.co.uk/show_pr ... sp?id=1102 .
Jag vill inte byta RC eftersom jag är extremt nöjd med stylingen på min GTI.
Men vassare kammar, kan inte det ge någon effekt? typ dessa: http://www.ecosse-peugeot.co.uk/show_pr ... sp?id=1102 .
Jag vill inte byta RC eftersom jag är extremt nöjd med stylingen på min GTI.
- danielr112
Jo lite mer ger kammarna men utan mappning och allt annat så...
I det stora hela säger jag som de andra. Byt bil eller motorn helt. Alternativt turbokonvertera
I det stora hela säger jag som de andra. Byt bil eller motorn helt. Alternativt turbokonvertera
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Morbidio wrote:Kör på kammar och sportkatt du.
Kammar och sportkatt, sure. Men då bör du ha extraktorgrenrör.
Lägg ca 10kkr så får du en lite roligare karaktär
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Vad alla var neggo, inte morre och jacob, men ni andra. Allt går, EW-motorn är inte nåt härke som inte går att göra något med.
Alternativ:
-Topp från RC, alt motor från RC
-Porta toppen och skaffa bra insug och extraktorgrenrör
-Spjällhus(mindre uppskattat på besiktning)
-Öka komp-förhållandet(involverar byte av stakar, eller plana toppen)
En del för att öka effekten är att luft och bränsle ska flöda bättre än original, en annan del är att öka mängden luft och bränsle som finns tillgänglig, samt det sista att tvångsmata motorn med luft och bensin(turbo, kompressor).
När det ändras ska man hitta rätt balans mellan luft och bränsle för att motorn ska gå rätt(bästa explosion i motorn), det är mappningen.
Alternativ:
-Topp från RC, alt motor från RC
-Porta toppen och skaffa bra insug och extraktorgrenrör
-Spjällhus(mindre uppskattat på besiktning)
-Öka komp-förhållandet(involverar byte av stakar, eller plana toppen)
En del för att öka effekten är att luft och bränsle ska flöda bättre än original, en annan del är att öka mängden luft och bränsle som finns tillgänglig, samt det sista att tvångsmata motorn med luft och bensin(turbo, kompressor).
När det ändras ska man hitta rätt balans mellan luft och bränsle för att motorn ska gå rätt(bästa explosion i motorn), det är mappningen.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Ostbin wrote:Hmm okej okej, tack så mycket för tipsen!![]()
Hur mycket vill du ha för RC toppen? Antar att det är lika bra att skaffa rc top så man slipper porta den. Någon som råkar ha ett extratorgrenrör liggandes också?
RC-toppen kan också portas.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Fnatte wrote:Ostbin wrote:Hmm okej okej, tack så mycket för tipsen!![]()
Hur mycket vill du ha för RC toppen? Antar att det är lika bra att skaffa rc top så man slipper porta den. Någon som råkar ha ett extratorgrenrör liggandes också?
RC-toppen kan också portas.
ALLA toppar går att förbättra medelst portning
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
-
SebbanBoy14
Måste va negativ nu. Har både haft en 206 GTi och en 206 RC. Tycker inte de va något riktigt klipp i någon av dom. Så trimma en 206GTi som redan orginal är slö är meningslöst. Hade på min gti chip, sportluftfilter och extraktor rör. Och de gav ju inte vidare mycket.
Så mitt råd är köp en RC om du vill ha lite mer go eller köp en helt annan bil. Lägg inte massa pengar på en GTi som du kommer tro gå mycket bättre när vi snackar så små skillnader.
GTI ska göra 0-100 på 8,9 men många gör de på 8. RC ska göra de på 7.3 men vissa gör de la på 7sek. Och innan du är nere på under 7 sek med din GTi så är du många många tusen fattigare
Så mitt råd är köp en RC om du vill ha lite mer go eller köp en helt annan bil. Lägg inte massa pengar på en GTi som du kommer tro gå mycket bättre när vi snackar så små skillnader.
GTI ska göra 0-100 på 8,9 men många gör de på 8. RC ska göra de på 7.3 men vissa gör de la på 7sek. Och innan du är nere på under 7 sek med din GTi så är du många många tusen fattigare
Äger nu:
Mazda RX-8 - 04
Tidigare bilar
206 RC -04
Audi A4 1.8t -02
Toyota Corolla T-Sport -02
Audi A4 1.8t -96
Mitsubishi EVO 8 -04
Peugeot 206 GTi "Max stylad" -02
Peugeot 605 sri -92
Mazda RX-8 - 04
Tidigare bilar
206 RC -04
Audi A4 1.8t -02
Toyota Corolla T-Sport -02
Audi A4 1.8t -96
Mitsubishi EVO 8 -04
Peugeot 206 GTi "Max stylad" -02
Peugeot 605 sri -92
Sebban is back!!
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
SebbanBoy14 wrote:Hade på min gti chip, sportluftfilter och extraktor rör. Och de gav ju inte vidare mycket.
Kallar du det trim?
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Sugtrimma kostar pengar, det går inte att göra något åt det förutom att göra så mycket man kan själv.
Eller hinka i en större motor.
Sedan ska man kanske fundera över vad man skall ha bilen till först av allt. Det blir billigare om man slipper göra om modifieringarna man gjort.
Skulle någon vara stöddig rakt fram så brukar man i regel kunna svänga ifrån dem.
På det stora hela så tycker jag inte 206GTi är så slö. Det är ingen färdig dragracebil men stygg på en lite knixigare bana, typ Kinnekulle.
Hade en 400+hk 240 med fin väghållning som låg och bromsade mig i somras. Men visst på rakan så har man ju ingen chans. Allt beroende på vad man tycker är roligt.
Eller hinka i en större motor.
Sedan ska man kanske fundera över vad man skall ha bilen till först av allt. Det blir billigare om man slipper göra om modifieringarna man gjort.
Skulle någon vara stöddig rakt fram så brukar man i regel kunna svänga ifrån dem.
På det stora hela så tycker jag inte 206GTi är så slö. Det är ingen färdig dragracebil men stygg på en lite knixigare bana, typ Kinnekulle.
Hade en 400+hk 240 med fin väghållning som låg och bromsade mig i somras. Men visst på rakan så har man ju ingen chans. Allt beroende på vad man tycker är roligt.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89