306 1,6 Ryckig gång
306 1,6 Ryckig gång
Hjälp. Har nu haft inne bilen 3 ggr på en Peugeotverkstad utan att dom kan hitta felet. Bilen rycker vid släpgas samt ibland på tomgång. Inte vid fullgas. Har bytt tändstift, vevaxelgivare, bensinfilter, gjort ren tanken mm. Inga felkoder! Dom kan inte ens säga säkert om det är på tändningssidan eller bränslesidan. Felsökning har skett med Oscilloskop mm. Kan det vara tryckregulatorn i bränslesystemet? Pumpen? Tacksam för svar från Er som haft liknande fel och hittat lösningen.
Mekaren
Hade själv uppe en tråd om det där jag fick lite hjälp.. länken får du här: http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=78642
Borde inte en felaktig sensor sätta en felkod? Tilläggas bör att när bränslefiltret byttes så var det en svart goja som rann ur. Kan det bli så om tidigare ägare tankat E85? Efter filterbyte samt tankspolning så är rycken kvar. Det förekom när motorn var kall i början men kan komma närsomhelst nuförtiden.
Mekaren
inte säkert att man får felkod. Sensorn kan ju ge fel värde, men ändå inom rimliga ramar.
Du råkar inte ha en vaakumpump och en multimeter liggandes? om du misstänker mapsensorn så kan man ju plocka loss den och testa. Har för mig att de brukar ge en linjär spänningssignal mot trycket, om jag inte missminner mig så finns det modeller som ger en frekvenssignal istället.
Du råkar inte ha en vaakumpump och en multimeter liggandes? om du misstänker mapsensorn så kan man ju plocka loss den och testa. Har för mig att de brukar ge en linjär spänningssignal mot trycket, om jag inte missminner mig så finns det modeller som ger en frekvenssignal istället.
Re: 306 1,6 Ryckig gång
Hej igen. Har nu efter nästan 1 år och åtskilliga slantar ev hittat felet med ryckig gång. Fick tipset att kolla kontaktdonet som sitter under insugsröret ( mkt svårtillgängligt ). Detta kontaktdon kopplar ihop spridarnas kablage med kabelstammen. När jag pillade runt detta med motorn igång så märkte jag att rycken kom och gick. Aha, felet var här nånstans. Men det visade sig inte vara detta kontaktdon utan spridare #3s kontaktdon. Det satt löst, och svårnått. När jag snäppte på´det igen och sedan vred och vände på kablaget så uteblev rycken. Tog en testrunda -inga ryck alls! Trodde nästan inte det var sant. Var nästan beredd på att sälja bilen som reservdelsbil eller tvingas skrota kärran. Nu går den ju i alla fall att sälja som körbar bil. Skall kolla kommande vecka om det håller i sig. Håller tummarna. / W 
Mekaren