Gnisslande ljud från bromsarna vänster (?) fram 308 SW

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Peter 308 SW

Gnisslande ljud från bromsarna vänster (?) fram 308 SW

Post by Peter 308 SW »

Har fått ett fel som kommer och går, ett gnisslande ljud från bromsarna på vänster framhjul. Det låter som metall mot metall. Kan det vara en liten sten som satt sig och som gör att det låter eller är det något annat. Ljudet försvinner om jag bromsar hårt och svänger åt vänster men kommer tillbaka efter en veckas körning. Bilen har bara gått 2 500 mil så det kan ju inte vara dags att byta bromsklossarna än.. Någon som råkat ut för något liknande tidigare ???
Jag kan se att det är nerslitet på den yttre 3:e-delen av skivan.. Kan det vara kärvande bromsok som gör detta ?
Som bromsklossar sitter det Bosch.. Kan det vara för hårda klossar ??

Tack på förhand för eventuella förslag
HenrikPersson

Post by HenrikPersson »

Klossarna lär ju vara original på den bilen så det är knappast dom i sig det beror på. Man måste skruva isär grejerna för att kunna säga vad det är som gnisslar. Det kanske räcker med lite fett bakpå belägget.

Men det är väl garanti på bilen så du behöver ju inte skita ner dig själv..
--------------------------------------------
Peugeot 406 2,2 Sport -01
Peter 308 SW

Post by Peter 308 SW »

Tyvärr så har garantin gått ut... Jag fick fatt på en burk med något siliconbaserat värmebeständigt spray som jag sprayade under damaskerna och på kolven. Pumpade några gånger och därefter så har det varit tyst..... Vi får se hur länge detta håller 8)
HenrikPersson

Post by HenrikPersson »

Kommer det tillbaka så skulle jag demontera beläggen, borsta rent alla anläggningsytor (inte mot bromskivan!) och stryka på kopparpasta på baksidan av beläggen och där beläggen ligger emot bromsoket.
--------------------------------------------
Peugeot 406 2,2 Sport -01
noned_

Re: Gnisslande ljud från bromsarna vänster (?) fram 308 SW

Post by noned_ »

Lite sent svar men ändå. Jag har exakt samma problem på min 308 sw fast för mig är det både fram och bak. Först var det bak som började gnissla och det var bromsarna som låg an mot skivorna enligt peugeot, de rekommenderade att jag skulle byta beläggen samtidigt som de rengjorde. Detta var i oktober förra året om jag inte minns fel och i våras så började det gnissla igen och då var det fram som det var problem, dessa rengjordes och beläggen byttes vid senaste service. Nu har bak börjat gnissla igen. :cry:

Detta är inget som går på garantin heller. Mitt tips är att kontrollera bromsbeläggens kondition ifall detta gnisslande uppstår igen då de kan slitas fort ifall man åker runt med det för länge!

Vad var det för spray du hade fått tag på?

Är det någon som har bra tips hur jag skall göra för att enkelt rengöra och smörja in bromsarna bak? Finns det något jag borde tänka på?
Post Reply