Problem byte bromsskivor 406coupé

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Showtime30

Problem byte bromsskivor 406coupé

Post by Showtime30 »

Håller på och försöker byta bromsskivor bak på min lilla pärla.

Stötte på problem på detta sätt.........har demonterat belägg och bromsok.....tagit bort de 2 torxskruvarna i skivan och får inte loss skivan.....sitter det någon skruv på baksidan och gömmer sig? (jag hittar ingen) jag kan bara vicka på skivan men får inte loss den :-(

Någon som har tips?
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Se till att backa av handbromsbackarna så mycket det går, det gör du genom att plocka ut gummippluggen och skruva ihop spännaren med en skruvmejsel genom hålet. Sen är det ofta rostkanter som gör att handbromsbackarna tar emot ändå, då får man isf helt enkelt vålda av skivan. Men om man måste våda får man också vara beredd på att handbromsbackar eller andra delar där måste bytas.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Janne L »

Låter som samma problem som jag haft på min passat, insidan av skivan var så rostig att urgröpningen blivit mindre och fastnade på navet, men gick att vicka.
Löstes med våld och rostlösare.
Peugeot 306 GTI -97 Lättviktsprojekt för bankörning
Peugeot 206 1,6 Sport -05 -Pendlarbil
Volkswagen Passat variant 1,8T -97 -Bruksbil #2

Hemsida med träffbilder: LÄNK
Showtime30

Post by Showtime30 »

Det var handbromsbeläggen som kärvade rejält men efter mycket om och men så gick det bra........ :D
R.O.B.

Post by R.O.B. »

Showtime30 wrote:Det var handbromsbeläggen som kärvade rejält men efter mycket om och men så gick det bra........ :D

du menar bromsbackarna som claes prata om? :wink: belägg till skivor o backar till trummor. viktigt att du förstår principen med spänningen av backarna om du inte redan gör det. blir überlogiskt när du har det sönderplockat.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
Post Reply