knack 206rc
InFoTiZeR wrote:Nä man måste ju köra in den.. jag är ju rädd om min ögonsten......
Själv har ja nästan kört slut på mina däck. Efter bara 2 månader! Har redan vänt dom bak & fram.. Altså, bytt hjul mellan fram & bak & bak & fram.. Eller nå´t..
Växelådan har ja nog sprängt synkringar på 2:an & 3:an då de låter KRAS när ja växlar..
Dåligt tycker ja.. 500 mil, så borde den ju iaf hålla för buskkörning!
Medlem 894 - Mattias Sjöö
Mellan Peugeoter just nu, kör pizza räser..
Svart BMW 523i Touring 1999
Peugeoter jag tidigare ägt:
Ljusblå 2003 Peugeot 206 S16 (XSi)
Silver 2004 Peugeot 206 RC
Grön 1990 Peugeot 205 R. Garros (Skrotad)
Röd 1991 Peugeot 405 GLX (Skrotad)
Vit 1989 Peugeot 205 XR (Reservdelsbil) (skrotad)
Grön 1997 Peugeot 406 SV 2.0T
Buskörning?
Slakt?
Iofs.. Dom där 640 mil eller vad ja nu har på mätaren har vart buskörning.. Har kört upp emot 30 repor oxå, minst.. Därav mitt onormala däckslitage..
Va f**n... Kan ju inte köpa en busbil utan att leka lite me den! Får väl hoppas att den rasar ihop totalt inom 2,5 år, så att man kan få nya grejor.. & slakta! *Skrattar..
Slakt?
Iofs.. Dom där 640 mil eller vad ja nu har på mätaren har vart buskörning.. Har kört upp emot 30 repor oxå, minst.. Därav mitt onormala däckslitage..
Va f**n... Kan ju inte köpa en busbil utan att leka lite me den! Får väl hoppas att den rasar ihop totalt inom 2,5 år, så att man kan få nya grejor.. & slakta! *Skrattar..
Lådor med sykringar tål helt enkelt inte viss misshandel. Sliter man i grejerna tar de slut oavsett om det står Peugeot eller nåt annat på dem.
Det tar inte särskilt mycket mer tid heller om man känner efter i växelspaken att synkningen är klar. "Strömbrytar-approach" dvs att man skickar i växeln oavsett vad växelspaken säger sliter som sagt.
Börjar inse att min stackars bil har gått ganska snällt egentligen. Åtminsone i vissa avseenden.
Det tar inte särskilt mycket mer tid heller om man känner efter i växelspaken att synkningen är klar. "Strömbrytar-approach" dvs att man skickar i växeln oavsett vad växelspaken säger sliter som sagt.
Börjar inse att min stackars bil har gått ganska snällt egentligen. Åtminsone i vissa avseenden.
EN 14497
Jag håller med GBGtias. Jag körde hem från Peugeothandlaren i lugnt tempo i min nya RC.... sedan kunde jag inte hålla mig längre. Har legat på varvstoppet ett otal ggr på 2:an, 3:an och 4:an. Orkade eländet hade jag legat på varvstoppet på 5:an också
Har lyckats ta mig upp till 207-210 blås. De 220 som Peugeot hävdar verkar omöjligt. Jag har kört 580 mil på drygt 2 månader. Har helt plötsligt ett högre bensinkonto nu med 1 mil till jobbet än vad jag hade tidigare med 5 mil till jobbet, då med en Nissan Primera. Tankar alltid 98.
Handlaren själv sa att det gick alldeles utmärkt att dra järnet, förutom på 1:an. Där bör man ta det lite lugnt de första 300-500 milen. Och det har jag gjort också.
Efter 1000-milaservicen ska jag köpa ett oljebyte och filter, sedan blir det 7300 rpm på 1:an också!
Däremot växlar jag försiktigt. Det GÅR bara inte att växla fort med lådan så varför slita och kasta?
Finns det något trim till RC ännu? Chip? Sänkningssats? Den är alldeles för hög fram! Man ser för mycket hjulhus. Det finns en CTR här i byn som jag vill ta skalpen på.
Jag kanske ska tillägga att jag är 31 år, haha. Med RC´n blev jag 19 bast igen.
/A
Handlaren själv sa att det gick alldeles utmärkt att dra järnet, förutom på 1:an. Där bör man ta det lite lugnt de första 300-500 milen. Och det har jag gjort också.
Efter 1000-milaservicen ska jag köpa ett oljebyte och filter, sedan blir det 7300 rpm på 1:an också!
Däremot växlar jag försiktigt. Det GÅR bara inte att växla fort med lådan så varför slita och kasta?
Finns det något trim till RC ännu? Chip? Sänkningssats? Den är alldeles för hög fram! Man ser för mycket hjulhus. Det finns en CTR här i byn som jag vill ta skalpen på.
/A
Grå RC
"Sänkningssats", "alldeles för hög" och antydan till att köra ifrån Civic Type R i samma mening gör att jag känner mig tvungen att gå in och tycka lite.RuC wrote:.................................
/A
Avsikten med både Type R och RC är att det ska gå hyfsat undan när det svänger och det fixar dessa bilar rätt bra. Det är nog mer upp till förarprestation vilken bilägare som vinner än vem som flashar mest hjulhus.
Men jag skulle nog t.o.m. föredra en Buick eller Pontiac (sorry T.T.
EN 14497
Har provkört CTR nu med, ingen bil jag vill jämföra med RC på nåt sätt 
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Pär wrote:"Sänkningssats", "alldeles för hög" och antydan till att köra ifrån Civic Type R i samma mening gör att jag känner mig tvungen att gå in och tycka lite.
Avsikten med både Type R och RC är att det ska gå hyfsat undan när det svänger och det fixar dessa bilar rätt bra. Det är nog mer upp till förarprestation vilken bilägare som vinner än vem som flashar mest hjulhus.
Men jag skulle nog t.o.m. föredra en Buick eller Pontiac (sorry T.T.) om det var en hyfsad rödljusdragster jag var ute efter.
Jasså! Det hade jag ingen aning om! Att förarprestation är viktigare än några extra centimeter hjulhus!?! Min värld är raserad.
Skämt åtsido, med sänkningssats letar jag efter lägre luftmotstånd (vilket inte kan garanteras. det kan ju skapa problem också). Att både RC och CTR trivs på knixiga vägar är jag också medveten om men då jag inte tänker tävla med någon annan än mig själv på sådana vägar finns det bara en form av "tävling" kvar. Rödljus.
Buick eller Pontiac skulle jag aldrig köpa om jag ville trimma. Har själv byggt ihop en halv-race:ig Cheva SB 406 och hjälpt polaren med två st 289:or i hans gamla Fairlane med manuell låda och koppling som saknar motstycke i denna värld
/A
Grå RC
Vad sa du???
210 blås & inte mer????
Ja hade uppe min i nästan 220 igår..
Rekordet ligger strax över 225..
Allt går med lite vilja!!!
Har märkt att det är mycke som styr för toppfartstest..
Fullt på 1:an har ja dratt ofta! *Skrattar..
När man ska acca som bäst med RC:n så håller du ca 5000 rpm när du släpper upp kopplingen.. Då börnar bilen lagom för att få fäste vid typ 6800 rpm, man hör ett litet dipp i varvtalet när bilen får fäste, sen går man till 7300 rpm & kastar i nästa växel.
Ja klockade ju bilen i början till 6,97 i uppförsbacke. Men nu har ja lärt mig bättre hur man ska acca med den.
Dessa bilar har ja dragit i streetrace.. Igår..
VW Corrado VR6
BMW 535i (Typ tidig 90:a)
BMW 328 (02:a)
Sen racade ja mot en Renault Clio Sport 00:a som var sänkt. Lättad 50 kilo. grövre avgas, mappad motor & sportfilter.. Den vägde 1050 kg & han var säker på 185 HK iallafall..
RC:n väger 1170 kg.
När vi racade så drog vi jämt. Han hade lite högre toppeffekt, hans utväxling var inte stegad så han kunde ligga där. Han hade lite banankurva på motorn, RC:n kan man ju hålla över 5000. Därför blev de ryckigt.. Han kom ikapp när han växlade typ. Fast, ja vann ju med en noslängd.
Har bara blivit omkörd EN gång vid streetrace.. De vart mot en EVO, men den var inte direkt orginal heller.. Det är ju min!
210 blås & inte mer????
Ja hade uppe min i nästan 220 igår..
Rekordet ligger strax över 225..
Allt går med lite vilja!!!
Har märkt att det är mycke som styr för toppfartstest..
Fullt på 1:an har ja dratt ofta! *Skrattar..
När man ska acca som bäst med RC:n så håller du ca 5000 rpm när du släpper upp kopplingen.. Då börnar bilen lagom för att få fäste vid typ 6800 rpm, man hör ett litet dipp i varvtalet när bilen får fäste, sen går man till 7300 rpm & kastar i nästa växel.
Ja klockade ju bilen i början till 6,97 i uppförsbacke. Men nu har ja lärt mig bättre hur man ska acca med den.
Dessa bilar har ja dragit i streetrace.. Igår..
VW Corrado VR6
BMW 535i (Typ tidig 90:a)
BMW 328 (02:a)
Sen racade ja mot en Renault Clio Sport 00:a som var sänkt. Lättad 50 kilo. grövre avgas, mappad motor & sportfilter.. Den vägde 1050 kg & han var säker på 185 HK iallafall..
RC:n väger 1170 kg.
När vi racade så drog vi jämt. Han hade lite högre toppeffekt, hans utväxling var inte stegad så han kunde ligga där. Han hade lite banankurva på motorn, RC:n kan man ju hålla över 5000. Därför blev de ryckigt.. Han kom ikapp när han växlade typ. Fast, ja vann ju med en noslängd.
Har bara blivit omkörd EN gång vid streetrace.. De vart mot en EVO, men den var inte direkt orginal heller.. Det är ju min!
TheDagger wrote:Har provkört CTR nu med, ingen bil jag vill jämföra med RC på nåt sätt
Nej, en ful bil med shoppingutseende ska helst inte jämföras med nåt från ett land där man faktiskt kan designa.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Marcie wrote:Tycker ni RC ägare att kvalitén verkar dålig? Jag menar då på motorn och växellåda m.m. ? Håller inte grejerna?
Det är nog lite tidigt att säga. Växellådan vill inte växla snabbt, den saken är klar. Sedan har jag haft lite problem med att låset vägrar funka med knappen på nyckeln samt att displayen (färddatorn) lyser även fast jag stängt av tändning och dragit ur nyckeln. Dessa små problem löses enklast genom att starta och stänga av igen
GBGTias. 225 blås!! Hur? Var? Jag tycker min RC halvdör efter 190-195. Då tar det lååång för att acca mer.
Grå RC
-
ClioSport.nu
Gula clion
GBGTias wrote:Sen racade ja mot en Renault Clio Sport 00:a
hehe, antog att du skulle skriva lite om gårdagens combat
1-2:an skiljer nog inte så mkt - som vi sade på plats. Många faktorer som gör sitt, men högt på 2:an kom jag ju som ett skott. Helt klart snabbare, så det där med att du bara blivit dragen EN gång har nu konverterats till en TVÅ:a
17" + rostskydds-underredsmassa -VS- lättningen/mappning tar ungefär ut varandra gissar jag på. Har G-tec:at mot en vanlig std ClioRS och kört lika på hundradelen (på Francophilia 2003).
Det vore intressant att göra ett rullande landsvägs-test för att se pollarna på hjulen...
Har ni problems med RC´n förresten?
/Joel med gula Clion
RuC wrote:Växellådan vill inte växla snabbt, den saken är klar.
Jämfört med vad? GTi lådan?
RuC wrote:samt att displayen (färddatorn) lyser även fast jag stängt av tändning och dragit ur nyckeln. Dessa små problem löses enklast genom att starta och stänga av igen![]()
Samma problem som jag har med min bil... Tycker du ska säga åt Peugeot att fixa det... Sånt ska inte vara på en ny bil...
Btw, samma lösning funkar för mig också..
RuC wrote:samt att displayen (färddatorn) lyser även fast jag stängt av tändning och dragit ur nyckeln. Dessa små problem löses enklast genom att starta och stänga av igen![]()
displayen släks efter någon minut på min!
mitshubishi 3000gt vr4 -92 = såld, mazda mx3 V6 -92 = såld, volvo 850GLT -92 = såld,
peugeot 307CC -04 = såld, ford puma -98 = såld, volvo v40 T4 -99 = såld,
toyota corolla -98 = krockad,såld, toyota corolla G6 -99 = i trafik
http://www.garaget.org/mypage/index.php?user=35252
peugeot 307CC -04 = såld, ford puma -98 = såld, volvo v40 T4 -99 = såld,
toyota corolla -98 = krockad,såld, toyota corolla G6 -99 = i trafik
http://www.garaget.org/mypage/index.php?user=35252
InFoTiZeR wrote:Mina tripp lyser också fast den slockar efter ett tag.... det är väl inge fel med det?????
jo en annan grej första garati servicen är den vid 500 eller 1000???
o när jag löpte bilen sa säljaren att den ska in på service var 3000??? det är ju fel i min bok står det ju för f*n 2500 på rc.........
Trippmätaren ja, den lyser i några minuter. Däremot displayen för färddator & stereo. Den skall ju slockna så fort man vridit av tändningen, men det gör den alltså inte. Detta fel har hänt två ggr hittills.
Första garantiservice skall ske vid 1000 mil. Du får säga till om oljebyte själv om du ska ha något. Annars byts inte oljan förrän vid 2000 mil och sedan med fortsatta 2000-milsintervaller. Jag kommer garanterat byta vid 1000-milsintervaller med en motor som körs hårt.
Ett inlägg här ovan undrade om RC lådan vs. GTi lådan, vilken som växlar snabbast. Jag har för mig att det är samma låda?
/A
Grå RC