Trimma RC:n

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Oberg

Post by Oberg »

Samuel_P wrote:du kan chipa, sport system, sport katt o sport filter då hamnar du över 220hk.
mera behövs inte.. annars kan man inte hålla bilen på vägen längre.. :twisted:

sällan att man får 40 hk på det, 25 max
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Oberg wrote:
Samuel_P wrote:du kan chipa, sport system, sport katt o sport filter då hamnar du över 220hk.

Jag tror inte ens att man får 25.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Oberg

Post by Oberg »

PelleW wrote:
Oberg wrote:

Jag tror inte ens att man får 25.

iofs sant :P, tog i lite =)
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Njä, räkna aldrig "orginaleffekt+kammar10hk+chip55hk+avgas40hk+filter35hk" ;)

Tänk på litereffekten istället, en vass sugmotor ligger på runt 100hk/liter, upp till 110hk/liter för en "väldigt"vass sug-gatmotor, sedan i raceutförande så kan man plocka uppåt 160hk/liter, men då är det serviceintervall varje dag. :roll:
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Niklas

Post by Niklas »

Luuk wrote:Okej... låter ju som att den ändå finns lite att göra.. :) förresten har dina ÅÄÖ knappar pjat? :P men men... du som oxå bor här i stockholm... vet du någon firma som är bra på Peugeot? för att man kan väl knappast lämna in henne till peugeot själva eller?

jag har ingen koll på vilka som är bra på att pilla med rc'n i stockholmstrakten (inte i resterande sverige heller för den delen) ang. åäö så satt jag och surfade i vietnam, det blir svårare då ;)

nu är jag dock hemma. Du skulle kunna höra med forsbergs eller dylikt om trim, de har varit på en del gti'er iaf.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Niklas wrote:
Luuk wrote:Okej... låter ju som att den ändå finns lite att göra.. :) förresten har dina ÅÄÖ knappar pjat? :P men men... du som oxå bor här i stockholm... vet du någon firma som är bra på Peugeot? för att man kan väl knappast lämna in henne till peugeot själva eller?

jag har ingen koll på vilka som är bra på att pilla med rc'n i stockholmstrakten (inte i resterande sverige heller för den delen) ang. åäö så satt jag och surfade i vietnam, det blir svårare då ;)

nu är jag dock hemma. Du skulle kunna höra med forsbergs eller dylikt om trim, de har varit på en del gti'er iaf.

Forssbergs har stängt. http://www.forssbergs.com/
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Samuel_P

Post by Samuel_P »

Oberg wrote:

Jag vet vad jag läste..
221hk------162,5KW
men om papprena var till denna bilen e det en annan femma..
mekkar peggor
Blondizen

Post by Blondizen »

Vad du än gör chippa inte, har hört läskiga historier om det !
Nas

Post by Nas »

hur mår motorn när man trimmar den? typ som kolvar vevaxel å liknande
m@s

Post by m@s »

Blondizen wrote:Vad du än gör chippa inte, har hört läskiga historier om det !

Varför inte?? :roll:
Nu menar jag inte med ngt hemmasnickrat chip, tänkte mer på Unichip-optimering på rullande landsväg alt en piggy-back (Civinco eller Etapp).
Man (med experthjälp såklart) bör kunna få till bättre mappning än vad fabriken erbjuder? ...iaf för bana och stripp?
Niklas

Post by Niklas »

blondizen >> why? Det finns läskiga historier om allt, en bra chippning är bara en optimering, ingen fara på så sätt.

Ang hur kolvar och stakar etc mår så, mer effekt sliter mer, men om man förkortar en livslängd på 100 000 mil med 2000 mil... who cares?
Blondizen

Post by Blondizen »

Skulle chipa min rc för ett tag sedan hos it`s funn i Gbg men. Innan jag gjorde det så åkte jag och snackade med dem på Bilzon i Helsingborg. Dem sa att vad jag än gör så chipa inte. Dem hade tydligen varit med om att någon hade chippat och motorn hade gått åt H-vete.
Lite glädje dödare men men
BANZAI3030

Post by BANZAI3030 »

Blondizen wrote:Skulle chipa min rc för ett tag sedan hos it`s funn i Gbg men. Innan jag gjorde det så åkte jag och snackade med dem på Bilzon i Helsingborg. Dem sa att vad jag än gör så chipa inte. Dem hade tydligen varit med om att någon hade chippat och motorn hade gått åt H-vete.

Är Bilzon en återförsäljare åt Peugeot?
Ingen återförsäljare till något bilmärke kommer någons att säga någonting positivt om chippning, så man ska väl lyssna lika mycket på en ÅF som en som säljer chip..

107 H.U.S.T.L.E.R

myspace.com/billcollectr
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Blondizen wrote:Skulle chipa min rc för ett tag sedan hos it`s funn i Gbg men. Innan jag gjorde det så åkte jag och snackade med dem på Bilzon i Helsingborg. Dem sa att vad jag än gör så chipa inte. Dem hade tydligen varit med om att någon hade chippat och motorn hade gått åt H-vete.

Kan vara så enkelt som ett feloptimerat chip.
BANZAI3030

Post by BANZAI3030 »

PelleW wrote:

Kan vara så enkelt som ett feloptimerat chip.

Ja, eller en skrämselhistoria, eller ett fulchip från Uzbekistan typ.. :D ;)

107 H.U.S.T.L.E.R

myspace.com/billcollectr
Niklas

Post by Niklas »

Alla bilhandlare har skrämselhistorier, är man rädd tar man en chipfirma med motorgaranti (dock blir det dyrt)
Nik

Post by Nik »

Eller så skiter man i det eftersom ett chip på en RC ändå inte ger nån större valuta för pengarna...
Skit i chip, filter, avgas, lexuslampor etc och köp en quaife-diff istället!
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Nik wrote:Eller så skiter man i det eftersom ett chip på en RC ändå inte ger nån större valuta för pengarna...
Skit i chip, filter, avgas, lexuslampor etc och köp en quaife-diff istället!

...eller en bil som går att trimma. :wink:
Nik

Post by Nik »

PelleW wrote:...eller en bil som går att trimma. :wink:

RC:n går utmärkt att trimma men precis som med vilken annan sugis som helst, inte för dom pengarna!
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Niklas

Post by Niklas »

ni har ifs rätt, även om diffen inte ger den där extra toppfarten som folk vill ha :roll: däremot så lär det ge mest märkbar prestanda per peng. Dock så är det besvärligare med en diff än ett chip, och de flesta behöver leja bort monteringen.
Post Reply