Ljud från motorn på 406 coupe

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
ZartoZ

Ljud från motorn på 406 coupe

Post by ZartoZ »

Hej allihopa!

Jag har just upptäckt denna underbara sida med massa peugeot, peugeot och peugeot! :D

Jag har lite problem som jag skulle behöva lite hjälp/rådgivningen med...
För lite mer än 1månad sedan köpte jag mig en 406 coupé (-03 2,2L).
Jag verkligen älskar den bilen och är nojig för minsta lilla, inte minst ljud och annat från motorn då jag inte är ett dugg bevandrad i det området.
Nu är det så att innan jag köpte bilen upptäckte jag under provkörningen att det tickade från motorn på högersida längst fram precis ovanför strålkastaren (det är inget som man hör när man sitter i bilen utan man måste stå vid bilen när motorn är igång för och kunna höra).
Jag nämnde detta för försäljaren som sa att om jag köpte bilen så skulle han åtgärda felet på verkstan. Jag köpte bilen bokade tid på verkstan, men 2 dagar innan jag skulle lämna in den så började anti pullution (likt alla andra här) att lysa och jag körde bilen direkt till verkstan. Där byttes bla genetratorn och annat. Men det där tickandet hade dom inte lyckats fixa, jag påpekade detta för kundmottagningen varpå jag fick prata direkt med en mekaniker som hade ett långt utlägg om vad det kunde bero på och försäkrade att det inte var någon fara. Det kändes inte riktigt som att han hade koll på läget riktigt, därför vänder jag mig hit till er och undrar om det är någon som har varit med om liknade eller som vet vad det kan bero på?

Jag har lite filmmaterial på fenomenet och foton på vad jag tror orsakar tickandet(en liten "dosa" precis vid spolarvätskebehållaren).
http://hem.bredband.net/paradisgarden/

En annan sak som har slagit mig är att jag tycker att själva motorljudet påminner ganska mycket om en dieselmotor. Är det kanske så ska låta, är jag bara överkänslig? Har för mig att jag tyckte så om min kompis f.d. 306xsi (-00) också. :?

Är tacksam för alla svar!!

PS:
Ber om ursäkt för det långa inlägget. :oops:
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Det är kolkanisterventilen och den ska ticka ibland.
Den pulsar ut bensinångor från tanken till insugsröret.
Allt för miljöns skull.
Så din bil är nog som den ska iaf. på den punkten. :roll: :wink:
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
33an

Post by 33an »

Peggor brukar ha lite mekaniskt tickande från lyftare mm. Normalt imho.

Ett oljebyte kan minska slammer om det var länge sedan sista servicen?

Grts till en mkt fin bil.
205 GTI och ett gäng italienskor.
Let´s travel in restrained elegance.
krille!

Post by krille! »

Mitt inlägg verkar ha försvunnit med forumproblemen häromdan, så jag försöker igen.

Går det att få bort tickandet på något sätt? Byta ut den där kolkanisterventilen till någon annan eller så?
Normalt eller ej, det ger ett väldigt dåligt intryck när det hörs så tydligt :(
dado

Post by dado »

Låter exakt likadant på min 307 2,0. Tickandet är "riktat" och hörs bara när man står rakt framför högerlampan. Går säkert att ljudisolera med ljuddämpningsplattor
R.O.B.

Post by R.O.B. »

den är en del av miljöförbättrande grejerna på bilen och får inte bytas. bilen är godkänd med den på. om man får baka in den i ljuddämpande material vet jag inte. om den är lika liten som på XU9 motorerna så borde det inte va svårt. lite mindre än en snusdosa på dessa.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
ZartoZ

Post by ZartoZ »

Stort tack för alla svaren, nu har jag mer koll på läget! :D
Frågan är om man inte skulle baka in den i lite dämpmaterial!? Av era beskrivningar så är nog bara en backventil som sitter i dosan, borde då inte vara "farligt" och "boxa" in den.. ?!

Dieselmotorljudet som jag upplever det som, är det något som ni andra upplever också? Känns som att den låter mer diesellik när den är kall..

Passar på och frågar ytterligare en sak, förbrukningen ligger nu(vintertid) på strax under 1L/mil. Är detta normalt? jag kör inte alls hårt med bilen, väntar med det till sommarn :wink:

Ojoj min nojighet är inte av denna värld hoppas ni har överseende med det! :)
R.O.B.

Post by R.O.B. »

inte för att vara sån... men när jag valde mellan 406v6 o turbo så sa en kille som skulle sälja sin v6-97 att hans nya 407, med just 2.2, drog mer soppa... :) mindre hk mer soppa.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
M.I.C.K.E

Post by M.I.C.K.E »

Min coupe har jag haft nu i ca 1,5 månader. 2,2 litermotorn har enligt färddatorn tagit 9,6 l/ 100km under 2100km körning. Inte mycket att bråka om tycker jag, med dubbdäck och vinterväglag.
Angående tickandet, så hällde jag i STP oljetillsats och ventiltickandet minskades betydligt vid kallstart.
Ojla + filter byttes vid bilköp.
Har dock lite funderingar om max varvtal på motorn.
Enligt varvmätaren börjar det röda på 6500 rpm, men upplever att regulatorn slår i från vid ca 6300 rpm. Normalt?
Annars väldigt nöjd med bilen!
Post Reply