Jag har just upptäckt denna underbara sida med massa peugeot, peugeot och peugeot!
Jag har lite problem som jag skulle behöva lite hjälp/rådgivningen med...
För lite mer än 1månad sedan köpte jag mig en 406 coupé (-03 2,2L).
Jag verkligen älskar den bilen och är nojig för minsta lilla, inte minst ljud och annat från motorn då jag inte är ett dugg bevandrad i det området.
Nu är det så att innan jag köpte bilen upptäckte jag under provkörningen att det tickade från motorn på högersida längst fram precis ovanför strålkastaren (det är inget som man hör när man sitter i bilen utan man måste stå vid bilen när motorn är igång för och kunna höra).
Jag nämnde detta för försäljaren som sa att om jag köpte bilen så skulle han åtgärda felet på verkstan. Jag köpte bilen bokade tid på verkstan, men 2 dagar innan jag skulle lämna in den så började anti pullution (likt alla andra här) att lysa och jag körde bilen direkt till verkstan. Där byttes bla genetratorn och annat. Men det där tickandet hade dom inte lyckats fixa, jag påpekade detta för kundmottagningen varpå jag fick prata direkt med en mekaniker som hade ett långt utlägg om vad det kunde bero på och försäkrade att det inte var någon fara. Det kändes inte riktigt som att han hade koll på läget riktigt, därför vänder jag mig hit till er och undrar om det är någon som har varit med om liknade eller som vet vad det kan bero på?
Jag har lite filmmaterial på fenomenet och foton på vad jag tror orsakar tickandet(en liten "dosa" precis vid spolarvätskebehållaren).
http://hem.bredband.net/paradisgarden/
En annan sak som har slagit mig är att jag tycker att själva motorljudet påminner ganska mycket om en dieselmotor. Är det kanske så ska låta, är jag bara överkänslig? Har för mig att jag tyckte så om min kompis f.d. 306xsi (-00) också.
Är tacksam för alla svar!!
PS:
Ber om ursäkt för det långa inlägget.