Motorlampa lyser och ryckig gång.
Motorlampa lyser och ryckig gång.
Hej igen!
Då var det dags ännu en gång för 306:an att strula. Har börjat få svårt att starta bilen, fast bara ibland. Startmotorn går runt och så men inget händer. Får köra 5-6 gånger på starten, ganska långa gånger, innan den hoppar till liv.
Dessutom har motorlampan börjat lysa, och när den gör det så hugger det till i motorn och man håller nästan på att sätta framtänderna i ratten av rycket.
Har haft fel med avgasvärdena och bytte lambdan idag. Har haft dessa ryck tidigare fast inte alls lika mkt. Det kan väl inte ha nått att göra med att jag bytt lambdan?
Tacksam för svar!
//Andreas
Då var det dags ännu en gång för 306:an att strula. Har börjat få svårt att starta bilen, fast bara ibland. Startmotorn går runt och så men inget händer. Får köra 5-6 gånger på starten, ganska långa gånger, innan den hoppar till liv.
Dessutom har motorlampan börjat lysa, och när den gör det så hugger det till i motorn och man håller nästan på att sätta framtänderna i ratten av rycket.
Har haft fel med avgasvärdena och bytte lambdan idag. Har haft dessa ryck tidigare fast inte alls lika mkt. Det kan väl inte ha nått att göra med att jag bytt lambdan?
Tacksam för svar!
//Andreas
Var och ombesiktade bilen idag och den gick igen, äntligen!!! Perfekta avgasvärden!
Motorlampan lös inte när besiktningsmannen provkörde den, och sen missade han att hastighetsmätarn inte funkar
Jag har suttit och klurat på vad det kan vara. Enligt mina resonemang borde det vara antingen bränsletillförseln eller tändningen som strular men längre än så har jag inte kommit. Nu är den svårstartad VARJE gång man ska starta den. Det funkar att köra den om man tar det lugnt och knappt varvar mer än 2000 varv annars brukar lampan tändas och bilen rycker till.
Ingen som har nån idée om vad det kan vara???
Motorlampan lös inte när besiktningsmannen provkörde den, och sen missade han att hastighetsmätarn inte funkar
Jag har suttit och klurat på vad det kan vara. Enligt mina resonemang borde det vara antingen bränsletillförseln eller tändningen som strular men längre än så har jag inte kommit. Nu är den svårstartad VARJE gång man ska starta den. Det funkar att köra den om man tar det lugnt och knappt varvar mer än 2000 varv annars brukar lampan tändas och bilen rycker till.
- el cacique
- Klubbmedlem

lorentz wrote:Var och ombesiktade bilen idag och den gick igen, äntligen!!! Perfekta avgasvärden!
Motorlampan lös inte när besiktningsmannen provkörde den, och sen missade han att hastighetsmätarn inte funkar![]()
Luktar lite bränslepump det där. Mät soppatrycket innan bränsletrycksregulatorn. Vet inte exakt vad för tryck du ska ha eller vilken motor du har, men misstänker att det bör ligga på ca: 3 bar.
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
Det bor en liten djävul i den där bilen, iaf vad jag börjar tro...
Har du verkligen kopplat på alla jordpunkter efter att du skifta motorn? Kan det hända att någon nötts av någonstans? Tänkte på den oroliga gången på motorn ibland och att hastighetsmätarn inte fungerar...
Har du verkligen kopplat på alla jordpunkter efter att du skifta motorn? Kan det hända att någon nötts av någonstans? Tänkte på den oroliga gången på motorn ibland och att hastighetsmätarn inte fungerar...
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Tror inte att jag ska ha missat nån jordpunkt. Hastighetsmätaren funkar inte för att jag måste ha råkat dragit ut den ur instrumenthuset när vi bytte tempgivaren.
Hade en kompis över igår som kollade på bilen. Soppatryck finns, dock verkar det inte komma nån gnista så troligen är det spolen som har havererat. Ska försöka leta upp en på skroten.
Blev klar med Corren igår så nu slipper man köra pegeut så mycket. =)
Hade en kompis över igår som kollade på bilen. Soppatryck finns, dock verkar det inte komma nån gnista så troligen är det spolen som har havererat. Ska försöka leta upp en på skroten.
Blev klar med Corren igår så nu slipper man köra pegeut så mycket. =)
Jag läste i en annan tråd om någon som hade samma problem som mig, eller liknande i varje fall. Det kunde vara några reläer i motorutrymmet vid höger fjäderben som strular. Låter det som om det kan vara mitt fel oxå? SKa ta o kolla eftre dess reläer.
Min motorlampa lyser så fort jag försöker starta bilen.
Mvh Andreas
Min motorlampa lyser så fort jag försöker starta bilen.
Mvh Andreas
Ledsen att jag inte kan komma på vad som strular.. Hur har det gått?
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
lorentz wrote:Tror att det är vevaxellägesgivaren som är pajj. Läste på ett engelskt forum om en som hade samma problem som mig och han bytte den och så funkade det. Beställde en ny igår som jag ska hämta iadg så får jag se hur det går.
Är den trasig så kommer det inga gnistor från tändstiften = mitt problem.
Jag har en sån... hm, kan försöka leta upp den annars så slipper du betala för en ny!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Ja det var synd, ger mig katten på att jag finner den när jag börjar rota i något...
Men f*n så kul att den går nu tillslut iaf
Och med tanke på att du har pulat med allt kring motorn så ska nog det hålla jävligt bra.
Men f*n så kul att den går nu tillslut iaf
Och med tanke på att du har pulat med allt kring motorn så ska nog det hålla jävligt bra.
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Man skulle kunna tro det ja. Men tro på f*n att motorlampan börjar lysa och motorn hugger till när tjejen skulle hem från jobbet idag. Meckade bort givaren och ska tillbaka till mekonomen imorn o byta den, den var skitig redan när jag fick den så de beställde en ny åt mig om den första inte skulle funka, vilket den inte gjorde.
- Peugeot_605
- Guldmedlem

lorentz wrote:Man skulle kunna tro det ja. Men tro på f*n att motorlampan börjar lysa och motorn hugger till när tjejen skulle hem från jobbet idag. Meckade bort givaren och ska tillbaka till mekonomen imorn o byta den, den var skitig redan när jag fick den så de beställde en ny åt mig om den första inte skulle funka, vilket den inte gjorde.
Menar du att de sålde en begagnad ÖDP till dig???
Captain Klutz
V_605
Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin
605 3,0 SR -92. Projekt.
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
V_605
Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin
----------------snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen
605 3,0 SR -92. Projekt.
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
Det lät förjävligt dåligt om det vore så att den var beggad?
Å att jag inte hittar min ödp.. gah!
Å att jag inte hittar min ödp.. gah!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Åkte tillbaka till Mekonomen i Täby igår. Tror ni inte de hade glömt att beställa givaren!!! Fick i varje fall pengarna tillbaka och så ringde de till Solna och beställde in en dit så jag slipper åka över hela stan för att få tag på den.
Hämtade precis den nya och den var NY, låg i plastpåse som den skulle. Får se om den funkar bättre ikväll.
Hämtade precis den nya och den var NY, låg i plastpåse som den skulle. Får se om den funkar bättre ikväll.
Har samma problem med min 206:a. Det uppstår när det regnar
!
vad jag gör är att spraya med 5-56 på genarator, kontakter ssom jag ser och sedan funkar den bra igen.
Har haft den på Peugeot för felsökning och de bytte tändspole bla men det hjälpte inte. Är övertygad om att det är ett fuktproblem.
Peter
vad jag gör är att spraya med 5-56 på genarator, kontakter ssom jag ser och sedan funkar den bra igen.
Har haft den på Peugeot för felsökning och de bytte tändspole bla men det hjälpte inte. Är övertygad om att det är ett fuktproblem.
Peter
206 1,4 12 000 mil! 2002