Hon bara dör sporadiskt? (106 GTI)

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
thed

Hon bara dör sporadiskt? (106 GTI)

Post by thed »

Hjälp gänget! Det strular!

Har en 106 GTI som verkligen är grym. Förutom att den är snygg, tuff och ball så går den som ett skott mest hela tiden. Jag älskar den!

På sistone har den dock lagt sig an med den fula ovanan att från att gå hur bra som helst, bara stendö. Motorn bara dör. Ofta efter skapligt hastig acceleration på låg växel precis när man växlar till en högre.

Den låter inte konstigt eller så, den bara dör. Sen blir man liksom ståendes en stund, tills den får för sig att vilja starta igen. Man kan ju försöka starta den precis när man blivit ståendes. Startmotorn går runt som den ska, men den vill bara inte tända. Efter en kvart, tjugo minuter sådär, så kan man starta igen och den är precis så pigg och glad som den var tidigare.
Som om inget hänt.

Hittills har jag ju alltid kommit hem och så, med viss fördröjning, men det stör mig såklart. Emellanåt går den veckor i sträck utan några problem, men så får den liksom en dålig dag.

Har funderat på om det kan vara något jordfel runt soppapumpen eller så, eftersom startmotorn går som den ska fast den bara inte startar. Jag har heller inga särskilda problem bara för att det är varmt eller så. Motortemp och oljetemp är inte konstiga alls.

Vad tror ni? Jag får väl åka in och läsa lite koder om ingen har idéer, men jag tänkte iallafall börja här hos er :)

Mvh,
Thed
/thed

gasar 106 gti.
Bim

Post by Bim »

Går de inte att få ut blinkkoder på 106an med? :?
Bromsbelägg 60% http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... 343#902343

Robin Nielsen

Kör Volvo S70 T5 -99
Säljes Peugeot 205 Green 1.4 -90
Såld Peugeot 406 ST 2.0 -96
Skrotad - Peugeot 106 XSI 1.6 -92 (Banbil)
Såld - Peugeot 106 XSI 1.4 -92
thed

Post by thed »

inte såvitt jag vet. testade trixen för 205, men jag har inget "dött" läge. bra tanke annars!

soppafilter kanske? eftersom det oftast är efter duktig acceleration, så kanske den inte lyckas trycka fram tillräckligt mycket soppa. nu är jag inget geni, men lite logiskt är det väl?
/thed

gasar 106 gti.
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Kan vara en dålig tändmodul. Den verkar bli överhettad och när den har svalnat fungerar den igen.
Bim

Post by Bim »

Finns ju 'grön' kontakt till 106 Fas1?

Bara jorda den så skall de blinka..
Bromsbelägg 60% http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... 343#902343

Robin Nielsen

Kör Volvo S70 T5 -99
Säljes Peugeot 205 Green 1.4 -90
Såld Peugeot 406 ST 2.0 -96
Skrotad - Peugeot 106 XSI 1.6 -92 (Banbil)
Såld - Peugeot 106 XSI 1.4 -92
thed

Post by thed »

tändmodulen har jag faktiskt inte tänkt på, men det är ju en möjlighet.

när jag bytte stift för ett tag sen noterade jag att det var en spricka i "fyllningen", precis som på bilden (tog mig friheten att låna den ur en annan tråd här. tack och så...)
Image
det kanske har liten betydelse, men tillräcklig? jag kan tycka att den bilen borde bråkat med mig de senaste dagarna av 30+, men jag har klarat mig bra, så jag vetetusan om det är ett värmeproblem.
/thed

gasar 106 gti.
thed

Post by thed »

...och det här är en fas2 :)
/thed

gasar 106 gti.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Det skulle kunna vara reläet för databox och soppapump.

Du borde försöka vara snabb och kolla om pumpen går, om du har ström till spole och spridare eller nåt när den inte startar.
Vet att dom reläerna kan bete sig märkligt när dom är på upphällningen.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
thed

Post by thed »

Ovanstående ärende gäckar mig fortfarande. Det som hänt sen sist är att bilen totaldog efter ett rastplatsbesök under en långkörning. Den spann som en kissemiss i tjugotalet mil innan det var dags för cigg och kaffe varpå jag släckte tändningen. Efter det vägrade den starta och jag blev bogserad till en vän i närheten och fick låna något tyskt vidunder för att fullfölja resan.

På väg hem, ett par dagar senare, så startade den igen och efter några motorstopp på vägen kom jag i vart fall hem och bokade tid hos peugeot. Där påstod man att soppapumpen var kass och denna plus soppafilter byttes.

Sedan dess startar den som den ska, men varje gång efter sisådär en km, så slutar den "dra" tills man nästan står still, och sen hoppar den igång igen. Det kan man leva med om man måste, men nu i helgen har den börjat stanna sporadiskt igen. Den startar igen, men det är nog mest en tidsfråga innan jag blir stående igen.

Är det någon som känner igen den här grejen? Jag åker samma väg varenda dag, och kan säga precis var på sträckan som den kommer lägga ner och vakna upp igen. Utetemperatur verkar kvitta, så det är nog inte värmerelaterat. HJÄLP?
/thed

gasar 106 gti.
S.Hedström
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by S.Hedström »

Kolla sopparelät. Det var någon som hade problem med att bilen dog vid uppför eller nedförsbacke eller hur det nu var. Då var det relät som var kass. Värt att prova :) Du kan få ut blinkkoder på fas 2 också. Kan länka till dig när jag kommer hem. Sitter på luren för tillfället :p
Peugeot 106
Peugeot 206
thed

Post by thed »

förfarandet för att få ut koderna är välkommet. tack på förhand :)
/thed

gasar 106 gti.
S.Hedström
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by S.Hedström »

Ja, det är ju inte säkert det är samma på GTIn men på rally fas2 är det bara att jorda C1 för att få fram blinkkoder.

http://pinoutsguide.com/CarElectronics/peugeot_30pin_diag_pinout.shtml

http://www.jnc.cz/auto/diags.pdf
Peugeot 106
Peugeot 206
thed

Post by thed »

tack! jag.. meckar lite. med min vanliga tur så lyckas jag kortsluta hela rasket :)
/thed

gasar 106 gti.
Trexpsy
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Trexpsy »

Polaren hade liknande problem på sin Volvo. För han var det nog glapp i batteriet för när han skruva loss det och rengjorde kontakterna så slutade problemet.

Fukt i tändstiftsgroparna?
Fukt i vad heter det nu, tändningsdelaren? (Kommer inte på namnet, hoppas du förstår vad jag menar :S)

EDIT: Fördelarlock heter det nog, öppna där å kolla så det är rent å torrt.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Trexpsy wrote:Polaren hade liknande problem på sin Volvo. För han var det nog glapp i batteriet för när han skruva loss det och rengjorde kontakterna så slutade problemet.

Fukt i tändstiftsgroparna?
Fukt i vad heter det nu, tändningsdelaren? (Kommer inte på namnet, hoppas du förstår vad jag menar :S)

EDIT: Fördelarlock heter det nog, öppna där å kolla så det är rent å torrt.

Finns ingen fördelare på denna, bara volvo som hade det på så nya bilar ;)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

thed wrote:Ovanstående ärende gäckar mig fortfarande. Det som hänt sen sist är att bilen totaldog efter ett rastplatsbesök under en långkörning. Den spann som en kissemiss i tjugotalet mil innan det var dags för cigg och kaffe varpå jag släckte tändningen. Efter det vägrade den starta och jag blev bogserad till en vän i närheten och fick låna något tyskt vidunder för att fullfölja resan.

På väg hem, ett par dagar senare, så startade den igen och efter några motorstopp på vägen kom jag i vart fall hem och bokade tid hos peugeot. Där påstod man att soppapumpen var kass och denna plus soppafilter byttes.

Sedan dess startar den som den ska, men varje gång efter sisådär en km, så slutar den "dra" tills man nästan står still, och sen hoppar den igång igen. Det kan man leva med om man måste, men nu i helgen har den börjat stanna sporadiskt igen. Den startar igen, men det är nog mest en tidsfråga innan jag blir stående igen.

Är det någon som känner igen den här grejen? Jag åker samma väg varenda dag, och kan säga precis var på sträckan som den kommer lägga ner och vakna upp igen. Utetemperatur verkar kvitta, så det är nog inte värmerelaterat. HJÄLP?

Kan du beskriva mer hur den går när den börjar dö? Misständer den? Går den på vissa lägen på gas? Dör den direkt om du frikopplar? När den startar igen, går den normalt på en gång eller hostar den igång? Tänds K-lampan när den börjar dö?
-Skalman-
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by -Skalman- »

thed wrote:Ovanstående ärende gäckar mig fortfarande. Det som hänt sen sist är att bilen totaldog efter ett rastplatsbesök under en långkörning. Den spann som en kissemiss i tjugotalet mil innan det var dags för cigg och kaffe varpå jag släckte tändningen. Efter det vägrade den starta och jag blev bogserad till en vän i närheten och fick låna något tyskt vidunder för att fullfölja resan.

Det du beskriver låter PRECIS som när mitt bränslepumpsrelä la av på 306:an. Vet inte om det är samma konstruktion på 106:an men kolla upp det.
306 GTI -97A (banracer-wannabe)
BMW 323ti -98 (vinterleksak som blev åretrunt-bruksbil)
Mazda MX-5 -01 (högerstyrd sommarleksak)

Gamla synder:
Ford Focus RS -03, Ford Fiesta ST -06, 306 GTI -00, Ford Puma -98, 205 GTI -89
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

-Skalman- wrote:Det du beskriver låter PRECIS som när mitt bränslepumpsrelä la av på 306:an. Vet inte om det är samma konstruktion på 106:an men kolla upp det.

Reläet SER exakt lika ut, men dom kanske inte funkar sinsemellan ändå. Men det är samma princip på de flesta peugeot och cittror från 90-talet och fram.
thed

Post by thed »

här har det ju skrivits ännu mer. sorry, har jobbat häst några dagar.

när den dör slocknar den nästan direkt. den misständer hastigt, kanske för att den inte får soppa, och sen slocknar den. oftast går den att starta upp igen direkt, iallafall på ett par försök. gissningsvis tar det då kanske en stund för att fylla ledningarna med soppa igen. makes sense.

pumprelät. det låter ju faktiskt inte alls långsökt, eftersom själva pumpen är sprillans. tack! återkommer med rapport!
/thed

gasar 106 gti.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

thed wrote:här har det ju skrivits ännu mer. sorry, har jobbat häst några dagar.

när den dör slocknar den nästan direkt. den misständer hastigt, kanske för att den inte får soppa, och sen slocknar den. oftast går den att starta upp igen direkt, iallafall på ett par försök. gissningsvis tar det då kanske en stund för att fylla ledningarna med soppa igen. makes sense.

pumprelät. det låter ju faktiskt inte alls långsökt, eftersom själva pumpen är sprillans. tack! återkommer med rapport!

Ett bra sätt att övervaka kretsar är att dra en liten glödlampa till dem. Exempelvis en på pumpen och en på tändspolen. Då ser man direkt vart man ska börja söka :) Tänk på att jorda lampan i komponentens jord bara.
Post Reply