Konstigt "slag"-ljud vid växling
Konstigt "slag"-ljud vid växling
När jag lägger i 2an är det hemskt lätt att det liksom blir ett slagljud. Låter väldigt otrevligt. Jag undrar om det blir så för er andra också? En kille sa till mig att det kan vara länkarmsbussingarna som är slitna, därav ljudet. Men bilen har gått 3700 mil. Släpper jag kopplingen lugnt så låter det inget.
En annan sak, växel spaken känns väldigt konstig. Växlarna "glider" liksom inte in så där lätt som jag trodde det skulle göra på en GTi. Då tycker jag till och med Volvo 850 har skönare växelspak!
Kommentarer?
Bilen i fråga är en 206 GTi -01 som gått 3700 mil.
MVH Andreas
En annan sak, växel spaken känns väldigt konstig. Växlarna "glider" liksom inte in så där lätt som jag trodde det skulle göra på en GTi. Då tycker jag till och med Volvo 850 har skönare växelspak!
Kommentarer?
Bilen i fråga är en 206 GTi -01 som gått 3700 mil.
MVH Andreas
206:an rules! 
"Slagljudet" kan vara krängningshämmarna men är oftast bärarmsbussningarna. Vanligt problem på 206:or.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
-
GtiShambler
Re: Konstigt "slag"-ljud vid växling
Dur3forS wrote:När jag lägger i 2an är det hemskt lätt att det liksom blir ett slagljud. Låter väldigt otrevligt. Jag undrar om det blir så för er andra också?
Samma sak i min RC som gått 900 mil och samma sak i min förra GTI. En kille som jobbar på Peugeot åkte med när jag hade bilen på service (bytte 2:ans synk o drev) och han sa att det sk "slagljudet" eller dunkande ljudet var helt normalt i en 206:a...? Det låter nästan alltid så om man växlar lite fortare, dvs släpper kopplingen fortare än normalt och enda gången det inte låter är väl när man typ möter gas o koppling perfekt!
Re: Konstigt "slag"-ljud vid växling
matte1082 wrote:Dur3forS wrote:När jag lägger i 2an är det hemskt lätt att det liksom blir ett slagljud. Låter väldigt otrevligt. Jag undrar om det blir så för er andra också?
Samma sak i min RC som gått 900 mil och samma sak i min förra GTI. En kille som jobbar på Peugeot åkte med när jag hade bilen på service (bytte 2:ans synk o drev) och han sa att det sk "slagljudet" eller dunkande ljudet var helt normalt i en 206:a...? Det låter nästan alltid så om man växlar lite fortare, dvs släpper kopplingen fortare än normalt och enda gången det inte låter är väl när man typ möter gas o koppling perfekt!Någon mer som håller med?
Jupp, så är det.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Ni som är mekaniker på forumet: Hur länge tar det att byta bärarmsbussningar på en 206:a?
Svinto wrote:ca 30-40min per sida..
Bärarmsbussningar? Alltså inte krängningshämmare.
Svinto wrote:japp, runt 40 min, beroende hur mycke man vill stressa då![]()
Jag bytte i fredags iaf. på runt 40 min på varje sida....
KH-stag tar ju bara max 10min
Bra, då lär det inte kosta 4500 kr. Inte på min verkstad i alla fall.